سامانه آذرخش


 معرفی خدمت

 
امروزه با توجه به گسترش استفاده از دستگاههای خودپرداز و پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها، مشتریان بانک‌ها مجبور هستند همواره یک یا چند کارت عابربانک را به همراه داشته باشند. به همین علت حمل و نقل، نگهداری و محافظت از این کارتها به یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان بانک‌ها تبدیل شده است. از این رو بانک ملی ایران در راستای ارائه خدمات نوین و بانکداری الکترونیک برای کلیه مشتریان محترم، با ایجاد سامانه آذرخش ملی و فناوری بارکدهای دوبعدی این امکان را فراهم نموده است که مشتریان بتوانند اطلاعات تمام کارتهای عابربانک ملی خود را به صورت امن در گوشی تلفن همراه خود مانند یک کارت مجازی ذخیره نموده و در هنگام مراجعه به خودپردازها و پایانه‌های فروش از گوشی به عنوان جایگزین کارتهای عابر بانک استفاده نمایند. به عبارت دیگر، از این پس با استفاده از این سامانه مشتریان محترم بانک ملی ایران دیگر نیازی به حمل و نقل کارت‌های عابر بانک خود نداشته و گوشی تلفن همراه آنها جایگزین کارت عابر بانک آنها خواهد بود.


   مزایای آذرخش ملی

از آنجایی که هدف نهایی سامانه آذرخش ملی، حذف کارت‌های عابر بانک است، در صورت تحقق چنین هدفی دستاوردهای ذیل حاصل خواهد شد:
1) عدم الزام مشتریان به حمل کارت‌های متعدد و جایگزین نمودن آن با گوشی تلفن همراه فرد
2) کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از کارت‌های فعلی به دلیل مواد استفاده شده در آن‌ها
3) کاهش چشمگیر هزینه‌های مرتبط با تهیه و صدور کارت
4) امکان ارائه خدمات بیشتر  در آینده با توجه به قابلیت‌های بالقوه فناوری بارکدهای دوبعدی استفاده شده در این سامانه
 



   اجزای سامانه

سامانه آذرخش ملی از 3 بخش عمده تشکیل شده است:
1) برنامه نسخه موبایل برای انواع گوشی‌های موبایل (Android، iOS،  Windows Phone، Java و Symbian) که وظیفه نگهداری اطلاعات کارت‌ها، مدیریت آنها و تولید کد دوبعدی به منظور استفاده در دستگاههای خودپرداز و پایانه های فروش را بر عهده دارد.
2) سامانه انتقال اطلاعات کارت عابر بانک به گوشی مشتری در شعب بانک بطوری که پس از مراجعه مشتری به شعبه سامانه نصب شده ابتدا اطلاعات کارت فرد را خوانده و سپس آن را به گوشی فرد ارسال می‌نماید.
3) پذیرنده‌های موجود در فروشگاهها و دستگاههای خود پرداز که از طریق بارکد خوان‌های نصب شده بر روی آنها کد دو بعدی تولید شده توسط برنامه نسخه گوشی را اسکن نموده و تراکنش را انجام می‌دهد.
نحوه استفاده از سامانه
برای استفاده از این سامانه فرد ابتدا باید برنامه نسخه گوشی مناسب برای تلفن همراه خود را نصب نماید.سپس با در دست داشتن کارتهای عابر بانک و کارت شناسایی خود به صورت حضوری به یکی از شعب بانک ملی مراجعه نموده و اطلاعات کارت را به برنامه نصب شده بر روی گوشی خود منتقل نماید. سپس مشتری می‌تواند در هنگام مراجعه به فروشگاهها و یا دستگاههای خودپرداز بانک ملی از گوشی تلفن همراه خود به عنوان کارت عابر بانک خود استفاده نماید.
نحوه نصب برنامه
برای نصب نرم افزار آذرخش ملی بر روی گوشی تلفن همراه، با توجه به نوع سیستم عامل گوشی باید اقدام نمود. در جدول ذیل انواع سیستم عامل و شیوه نصب برنامه برای هر یک از آنها بیان شده است.


ردیف

سیستم عامل / پلتفرم

شیوه نصب

1

جاوا (Java)

مراجعه حضوری به شعبه و ارسال برنامه از کامپیوتر متصدی به گوشی مشتری از طریق بلوتوث

2

سیمبین (Symbian)

مراجعه حضوری به شعبه و ارسال برنامه از کامپیوتر متصدی به گوشی مشتری از طریق بلوتوث

3

اندروید (Android)

مراجعه حضوری به شعبه و ارسال برنامه از کامپیوتر متصدی به گوشی مشتری از طریق بلوتوث

4

آی‌او‌اس (iOS)

دانلود از Storeهای مرتبط با iOS

5

ویندوزفون (WindowsPhone)

دانلود از Storeهای مرتبط

تعداد بازدید: 29938


تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بانک ملی ایران محفوظ می باشد.
Bank Melli Iran - Copyright © 2024 rss mail