زورخانه بانک ملی ایران

جمعه 30 بهمن 1394
ورزش های زورخانه ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان است.جایی که در آن به ورزش باستانی می پردازند،زورخانه نام دارد.همچنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می شود.
آئین های پهلوانی و زورخانه ای در تاریخ 25 آبان 1389 برابر با 16 نوامبر 2010 در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید. دانشنامه بروک هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن،ورزش بدنسازی جهان معرفی می کند.
از قدیمی ترین ساختمان های زورخانه ای در ایران ساختمان زورخانه بانک ملی ایران است.این ساختمان در سال 1323 در خیابان فردوسی ساخته و در 29 اردیبهشت سال 1324 افتتاح گردید.
معماری ساختمان هرچند ساده و سنتی است،اماسردر سنگی بنا درابعاد 85*430 سانتی متر که توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی (پدر مجسمه سازی نوین ایران که از شاگردان کمال الملک بوده و مجسمه میدان فردوسی ، مجسمه خیام پارک لاله،مجسمه نادر شاه  در مشهد و طرح چهره ابوعلی سینا،میرزا تقی خان امیر کبیرساخته شده است ویژگی خاصی دارد، این سردر نقش برجسته سه خوان شاهنامه را به نمایش گذاشته است:اول به کمند کشیدن زن جادوگر،دوم کشته شدن دیو سفید و دست آخر کشته شدن اژدها به دست رستم.
نقش های چهارخوان داخلی توسط فتح اله عبادی و معمار این ساختمان مرحوم مهندس فروغی رئیس وقت اداره ساختمان می باشد.
این مرکز بزرگترین و پررونق ترین زورخانه در آن زمان بود بطوریکه تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه سیاسی،توریست های خارجی، هیات های سیاسی، نظامی و ورزشی از آن دیدن کرده اند.
در واقع زورخانه برای بانک نقش تبلیغاتی داشت از جمله افراد مشهور و صاحب نام که از قهرمانان بانک می باشند می توان محمد نامجو (وزنه بردار) و احمد گلبو(بازیکن اسبق تیم فوتبال ) را نام برد.

تعداد بازدید: 49175


تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بانک ملی ایران محفوظ می باشد.
Bank Melli Iran - Copyright © 2023 rss mail