حضور بانک‌ها در بازار رسانه و نظر مردم دربارهٔ آن‌ها

در یک واکاوی و نظرسنجی دربارهٔ بانک‌های کشور که دو مجموعهٔ نظربازار (بستر تحقیقات بازار آنلاین) و پایشگر (مرجع رصد و تحلیل فضای مجازی) انجام دادند، بانک‌های کشور بر اساس میزان شهرت در جامعه و در بین مخاطبان رتبه‌بندی شدند. در ادامه به توضیح و تحلیل این نظرسنجی پرداخته شده است.

  • ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 4673



جامعهٔ آماری

پایشگر، با واکاوی و بررسی محتوای بیش از ۱۵۰۰ منبع خبری فضای مجازی، به بررسی اخبار مرتبط با بانک‌ها پرداخت. همچنین با پایشِ بیش از ۲۷۰ هزار کانال تلگرامی فارسی و بررسی پست‌های مرتبط با هر بانک، بانک‌های کشور را با سنجهٔ میزان محتوا، از نگاه رسانه‌ها رتبه‌بندی کرد.


نظربازار نیز بر اساس بررسی و تحقیقات میدانی از کاربران فضای مجازی در بازهٔ یک‌ماهه، به دو رتبه‌بندی برای بانک‌ها بر اساس دو پرسش مختلف دست یافت. یکی از پرسش‌ها بر اساس داشتن حساب در بانک‌های مدنظر (با جامعهٔ آماری ۷۷۰۰ نفر) و دیگری بر اساس میزان استفادهٔ مردم از خدمات متنوع بانک‌ها (با جامعهٔ آماری ۲۶۰۰ نفر) تهیه و تنظیم شده است.


بانک ملی، معروف‌ترین بانک

بین ۹ بانک قرارگرفته در جدول، رتبهٔ اول را بانک ملی ایران و رتبهٔ دوم و سوم را نیز به‌ترتیب بانک‌های ملت و سپه و… از آن خود کرده‌اند. مقایسهٔ این آمارهای به‌دست‌آمده از هر مجموعه، برابری نسبی رتبهٔ شهرت بانک‌های اعلام‌شده توسط مردم و رسانه‌ها را نشان می‌دهد. در هر کدام از آن‌ها می‌توان سهم بسزای رسانه و تبلیغات و همچنین نحوهٔ عملکرد و خدمات‌رسانی آن‌ها را مشاهده کرد.




این رتبه‌بندی‌ها بر اساس میزان شهرت این بانک‌ها در جامعه انجام گرفته است و لزوماً شهرت با محبوبیت همراه نیست. این آمار درواقع پیکانی دوجهته در رشد روزافزون معروفیت هر بانک است. به‌نحوی‌که در یک‌جهت این پیکان با افزایش میزان خدمات‌رسانی و سهولت در انجام کارهای بانکی و تکنولوژی‌های جدید و در یک‌کلام عملکرد خوب یا بد بانک، شهرت آن ارتقا یافته و در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد. هرچقدر هم میزان تبلیغاتِ مطلوب و مؤثر بانک‌ها بیشتر باشد، مردم از نحوهٔ عملکرد بانک‌ها اطلاع بیشتری می‌یابند و از آن بهره‌مند می‌شوند و این‌سوی دیگرِ پیکان است.


اطلاعات ارائه‌شده در این اینفوگرافیک توسط پایشگر، فقط با تحلیل آماری محتوای رسانه‌ها در بستر خبر و تلگرام به دست آمده است. البته روابط عمومی و مدیران بانک‌ها می‌توانند با تحلیل آماری و کیفی دیتای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر و… تصویر واقعی‌تری از عملکرد بانک خودشان را در میان نظریات مردم به‌دست آورند. به همین وسیله پایشگر آمادگی خود را در ارائهٔ خدمات گسترده و متنوع به روابط عمومی‌ها اعلام می‌کند.


این مجموعه آمار در تابستان ۱۳۹۶ دربارهٔ بانک ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، رفاه، کشاورزی، مسکن و پاسارگاد جمع‌آوری و منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر در این زمینه می‌توانید با info@nazarbazaar.ir در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: