روز گذشته بانک ملی سومین همایش خدمات بانکی و صادرات را برگزار کرد
سومین همایش خدمات بانکی و صادرات به همت بانک ملی ایران با حضور وزیر بازرگانی، معاون بانک،بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی ،رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل و کارکنان بانکها و تشکل های صادراتی کشور در محل سالن همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
- ۱۳۸۸/۰۹/۰۳ ۰۰:۰۰:۰۰
- 5126
محمود رضا خاوری مدیر عامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی در این همایش از وجود برنامه ریزیهای جدیدی برای تعامل جدی با بانکهای بین المللی برای مقابله با تحریم خبر داد وگفت :این برنامه ریزی ها بر اساس چارچوب ، قوانین و مقررات است تا مشکلی برای سیستم بانکی کشور ایجاد نشود.
به گفته وی بانک مرکزی برنامه بهره گیری از ریال در بخش صادرات را در دست اجرا دارد و تاکنون در این بخش قدم های بزرگی را برداشته است و بر همین اساس، قرار است حسابهای ریالی نزد بانکهای کشور و بانکهای سایر کشورها بازگشایی شود .
وی افزود: باید کشورهای هدف را به درستی شناسایی کرد تا بتوان تسهیلات را به صادر کنندگان ارایه کرد.
وی با بیان اینکه تعامل میان بانکهای کشور با بانکهای خارجی آغاز شده است، تصریح کرد: این امر در افزایش میزان پرداخت و دریافت بانکها بسیار موثر خواهد بود.
مدیر عامل بانک ملی با اشاره به شناسایی نقاط ضعف، چالشها و همچنین راهکارها برای بخش صادرات ، گفت: وظیفه سیستم بانکی ارایه خدمات به بخش صادرات است .
وی ، نقش و اهمیت سیستم بانکی در صادرات را کمرنگ ندانست و اظهار داشت: در این بخش کاستی ها و توانایی هایی وجود دارد که امیدواریم این کاستی ها رفع شود.
خاوری در ادامه هدف از برگزاری این همایش را تعامل ذینفعان در امر صادرات عنوان کرد و افزود: انتخاب کالای خوب و با کیفیت نه تنها توانایی صادرات را افزایش میدهد بلکه تواناییهای کشور را به نمایش میگذارد.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش خدمات بانکها و سرعت عمل آنها به عنوان مشاور برای صادرکنندگان، تصریح کرد: سیاستگذاریهای درست نهادهای مسئول در این امر موثر است.
مدیر عامل بانک ملی تصریح کرد: اساس سیاستهای اقتصادی تنها رشد اقتصادی نیست بلکه توسعه صادرات است؛ زیرا با توسعه صادرات میتوان سهمی از بازارهای جهانی را کسب کرد تا در دنیای پررقابت کنونی بتوان همواره فعال بود.
خاوری در ادامه با اشاره به بحران مالی جهانی، گفت: این امر در نهایت منجر به کسر بودجه دولتها و کوچک شدن محدوده توزیع کالا و افزایش رقابت کشورها برای کسب سهمی بیشتر از بازار جهانی میشود.
وی تصریح کرد: این امر عرصه رقابت را تنگتر کرده و باید ابزاری را فراهم کرد تا بتوان حضور کشور را در بازارهای بینالمللی ارتقاء داد.
وی خاطرنشان کرد: اگر زمینه مناسب را برای هدایت منابع فراهم نکنیم، ممکن است جامعه این مشکل را به موضوع قرضالحسنه تسری دهند و اصلی که در آن نوعی حس تعاون و همکاری وجود دارد،دچار خدشه شود.
خاوری جایگاه بانک در اقتصاد را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در بانکداری اساسا 3 دسته ذینفع وجود دارد. یک دسته صاحبان سهام. دسته دیگر سپردهگذاران و دسته سوم مشتریان هستند که از تسهیلات و خدمات بانک برخوردار میشوند.
وی با بیان اینکه منافع این 3 گروه نیز معمولا در تضاد با یکدیگر است، ادامه داد: جهتگیریهای پولی و اعتباری هماهنگ کردن منافع 3گروه است.
وی گروه اول در نظام بانکی دولتی ایران را بیتالمال دانست و گفت: بیتالمال در حال حاضر در اختیار حاکمیت است و حاکمیت باید هم از این حقوق محافظت و هم استفاده بهینه کند.
خاوری ادامه داد: سپرده گذاران نیز بدنبال اخذ منافع خود از وجوه شان بنحوی که در قانون بانکداری بدون ربا پیشبینی شده است، هستند و در این رابطه دو انگیزه یعنی "کسب درآمد" و "حفظ ارزش" پولشان را دارند.
وی در خصوص گروه سوم نیز اظهار داشت: مشتریان بانک نیز دو گروه هستند. یک گروه کسانی که از تسهیلات اعتباری بانکها بهره میگیرند و گروهی که از خدمات بانکی اعم از نقل و انتقال وجوه، ضمانتنامهها، حسابهای جاری، صندوق امانات و دیگر خدمات استفاده میکنند و اینها باید در ازاء استفاده از خدمات بانک کارمزدی را به این موسسات پرداخت کنند، تا بانک بتواند استحکام و تداوم فعالیت داشته باشد.
خاوری ادامه داد: در حال حاضر بانکهای ما برای اداره خود هزینههایی را دارند که باید تامین کنند.
وی تصریح کرد: مشکل ما در حال حاضر صف تقاضا برای تسهیلات و اعتبارات بانکهاست به طوری که دولت ناگزیر شده است کار گروههایی را در خارج بانک تشکیل دهد تا آنها درباره تخصیص اعتبارات و تسهیلات تصمیم بگیرند.
خاوری گفت: در حالی که عرضه کم و تقاضا زیاد است، قرضالحسنه شدن تسهیلات صف تقاضای تسهیلات را بسیار طولانی خواهد کرد، زیرا تسهیلات گیرنده تنها در حد یک کارمزد به بانک پرداخت کرده و دیگر سودی به بانک پرداخت نخواهد کرد. بنابراین باید برای این وضعیت یک فکر اساسی کرد.
گفتنی است در بخش دیگری از این همایش عسگر اولادی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، سید علی رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، میری نماینده صادر کنندگان کالا و گلعذار نماینده صادر کنندگان خدمات فنی ومهندسی در خصوص مسائل بخش صادرات مطالبی ارائه کردند.
به گفته وی بانک مرکزی برنامه بهره گیری از ریال در بخش صادرات را در دست اجرا دارد و تاکنون در این بخش قدم های بزرگی را برداشته است و بر همین اساس، قرار است حسابهای ریالی نزد بانکهای کشور و بانکهای سایر کشورها بازگشایی شود .
وی افزود: باید کشورهای هدف را به درستی شناسایی کرد تا بتوان تسهیلات را به صادر کنندگان ارایه کرد.
وی با بیان اینکه تعامل میان بانکهای کشور با بانکهای خارجی آغاز شده است، تصریح کرد: این امر در افزایش میزان پرداخت و دریافت بانکها بسیار موثر خواهد بود.
مدیر عامل بانک ملی با اشاره به شناسایی نقاط ضعف، چالشها و همچنین راهکارها برای بخش صادرات ، گفت: وظیفه سیستم بانکی ارایه خدمات به بخش صادرات است .
وی ، نقش و اهمیت سیستم بانکی در صادرات را کمرنگ ندانست و اظهار داشت: در این بخش کاستی ها و توانایی هایی وجود دارد که امیدواریم این کاستی ها رفع شود.
خاوری در ادامه هدف از برگزاری این همایش را تعامل ذینفعان در امر صادرات عنوان کرد و افزود: انتخاب کالای خوب و با کیفیت نه تنها توانایی صادرات را افزایش میدهد بلکه تواناییهای کشور را به نمایش میگذارد.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش خدمات بانکها و سرعت عمل آنها به عنوان مشاور برای صادرکنندگان، تصریح کرد: سیاستگذاریهای درست نهادهای مسئول در این امر موثر است.
مدیر عامل بانک ملی تصریح کرد: اساس سیاستهای اقتصادی تنها رشد اقتصادی نیست بلکه توسعه صادرات است؛ زیرا با توسعه صادرات میتوان سهمی از بازارهای جهانی را کسب کرد تا در دنیای پررقابت کنونی بتوان همواره فعال بود.
خاوری در ادامه با اشاره به بحران مالی جهانی، گفت: این امر در نهایت منجر به کسر بودجه دولتها و کوچک شدن محدوده توزیع کالا و افزایش رقابت کشورها برای کسب سهمی بیشتر از بازار جهانی میشود.
وی تصریح کرد: این امر عرصه رقابت را تنگتر کرده و باید ابزاری را فراهم کرد تا بتوان حضور کشور را در بازارهای بینالمللی ارتقاء داد.
وی خاطرنشان کرد: اگر زمینه مناسب را برای هدایت منابع فراهم نکنیم، ممکن است جامعه این مشکل را به موضوع قرضالحسنه تسری دهند و اصلی که در آن نوعی حس تعاون و همکاری وجود دارد،دچار خدشه شود.
خاوری جایگاه بانک در اقتصاد را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در بانکداری اساسا 3 دسته ذینفع وجود دارد. یک دسته صاحبان سهام. دسته دیگر سپردهگذاران و دسته سوم مشتریان هستند که از تسهیلات و خدمات بانک برخوردار میشوند.
وی با بیان اینکه منافع این 3 گروه نیز معمولا در تضاد با یکدیگر است، ادامه داد: جهتگیریهای پولی و اعتباری هماهنگ کردن منافع 3گروه است.
وی گروه اول در نظام بانکی دولتی ایران را بیتالمال دانست و گفت: بیتالمال در حال حاضر در اختیار حاکمیت است و حاکمیت باید هم از این حقوق محافظت و هم استفاده بهینه کند.
خاوری ادامه داد: سپرده گذاران نیز بدنبال اخذ منافع خود از وجوه شان بنحوی که در قانون بانکداری بدون ربا پیشبینی شده است، هستند و در این رابطه دو انگیزه یعنی "کسب درآمد" و "حفظ ارزش" پولشان را دارند.
وی در خصوص گروه سوم نیز اظهار داشت: مشتریان بانک نیز دو گروه هستند. یک گروه کسانی که از تسهیلات اعتباری بانکها بهره میگیرند و گروهی که از خدمات بانکی اعم از نقل و انتقال وجوه، ضمانتنامهها، حسابهای جاری، صندوق امانات و دیگر خدمات استفاده میکنند و اینها باید در ازاء استفاده از خدمات بانک کارمزدی را به این موسسات پرداخت کنند، تا بانک بتواند استحکام و تداوم فعالیت داشته باشد.
خاوری ادامه داد: در حال حاضر بانکهای ما برای اداره خود هزینههایی را دارند که باید تامین کنند.
وی تصریح کرد: مشکل ما در حال حاضر صف تقاضا برای تسهیلات و اعتبارات بانکهاست به طوری که دولت ناگزیر شده است کار گروههایی را در خارج بانک تشکیل دهد تا آنها درباره تخصیص اعتبارات و تسهیلات تصمیم بگیرند.
خاوری گفت: در حالی که عرضه کم و تقاضا زیاد است، قرضالحسنه شدن تسهیلات صف تقاضای تسهیلات را بسیار طولانی خواهد کرد، زیرا تسهیلات گیرنده تنها در حد یک کارمزد به بانک پرداخت کرده و دیگر سودی به بانک پرداخت نخواهد کرد. بنابراین باید برای این وضعیت یک فکر اساسی کرد.
گفتنی است در بخش دیگری از این همایش عسگر اولادی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، سید علی رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، میری نماینده صادر کنندگان کالا و گلعذار نماینده صادر کنندگان خدمات فنی ومهندسی در خصوص مسائل بخش صادرات مطالبی ارائه کردند.