• اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

پول حاصل از رشوه خواری ، ارتشاء ، اختلاس ، معاملات تسلیحاتی و کودتا

اولا ریسک اعتباری را افزایش می دهد ، ثانیا امنیت ملی را تضعیف می نماید و به دنبال آنها رشد تورم و افزایش فاصله طبقاتی را به همراه دارد .

این گروه یک سازمان بین الدولی است که در سال ۱۹۸۹ از سوی کشورهای گروه هفت با هدف توسعه و پیشرفت واکنش های بین المللی نسبت به مساله پولشویی تاسیس گردیده است .گروه مذکور در واقع یک مجموعه سیاست گذار است که در آن کارشناسان حقوقی مالی و ضابطان قانون در کنار هم قرار دارند تا در قوانین و مقررات کشور ها ، اصلاحات لازم پدید آید .

طلافروشان ، فروشندگان اشیای گران قیمت ، بنگاه های معاملات املاک و و نمایشگاه های معاملات خودرو

بانک تسویه بین المللی(BIS) نماینده رسمی صندوق همکاری پولی اروپاست و وظیفه آن ایجاد همکاری و مشارکت میان بانکهای مرکزی و موسسات مالی بین المللی بوده و در نهایت ایجاد امنیت لازم بطور مخفیانه برای جابجایی مقادیر هنگفت پول نقد و طلا می باشد.

به روز رسانی آئین نامه ها و دستورالعمل های ذی ربط از طریق مراجع قانونی

استفاده صاحبان کسب و کار از حساب فرزندان یا اعضای خانواده شان ، استفاده از حساب اشخاص حقیقی به منظور انجام تراکنش های مربوط به اشخاص حقوقی ، اصرار به دریافت وجه نقد جهت عدم انعکاس در پرونده مالیاتی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ، ارائه تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت کد شهاب است . پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حساب‌های بانکی ، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد.

این سیستم که زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام‌های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه‌های مجاز امکان پذیر خواهد نمود. شایان ذکر است سامانه نهاب جهت انجام وظایف خود نیاز به ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی سایر ارگان‌ها نظیر سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها، اداره پست، سیستم‌های نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضایی و دولتی دارد.

کد شهاب ،"شناسه هویت الکترونیکی بانکی" است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب ایجاد می‌شود‌. کد شهاب رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب می‌باشد. سامانه نهاب برروی شبکه ملی کشور(NiBN) برای تمامی بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز رسمی بانک مرکزی ج.ا.ا قابل استفاده خواهد بود. بدیهی است درصورت نهایی و (Online) شدن سامانه مذکور کد شهاب به صورت آنی از سوی سامانه نهاب صادر و در صورت عدم اخذ کد شهاب توسط شعبه افتتاح کننده حساب، حساب مذکور مسدود خواهد شد همچنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی حساب‌های فاقد کد شهاب مسدود گردیده و هیچ گونه خدماتی به این دسته از مشتریان ارائه نخواهد شد. لذا در راستای بازاریابی ، تجهیزمنابع ، حفظ مشتریان بانک و جلوگیری از مسدود شدن حسابهای ناقص، اصلاح و تکمیل حساب‌های دارای اطلاعات ناقص ضروری می‌باشد. همچنین به جهت منحصر به فرد بودن کد شهاب ، بسیاری از معضلات مربوط به شناسایی مشتریان (KYC) رفع خواهد شد. شایان ذکر است دسترسی به کد شهاب با درج کدملی در سایت اصلی بانک قابل دستیابی برای تمامی مشتریان بانک می‌باشد. کد شهاب یا همان شناسه هویت الکترونیک بانکی ، شناسه ای ۱۶ رقمی می‌باشد که برای سهولت خوانایی به صورت گروه‌های چهار رقمی قابل تقسیم می‌باشد.

پارامتر شناسه مرجع یا همان کد شهاب شناسه یکتا برای هر پیامی است که بانک برای سامانه نهاب ارسال می کند و سامانه نهاب نیز جواب را با همان شناسه مرجع به بانک ارسال می کند و بر اساس این شماره استعلام قابل پیگیری می باشد . و به همین سبب باید این شناسه بعنوان گواهی استعلام در بانک نگهداری شود ، همچنین ساختار در ارسال فایلی / برون خط نیز اجباری می شود . شماره سری تاریخ ارسال پیام Bic بانک کد سیستم ۰۰۰۰۰۰۱۱ ۱۳۹۷۰۶۱۹ BSIR NHB قالب شناسه مرجع به این صورت است که ۲۳ کارکتر بوده که سه کارکتر اول آن مربوط به کد سیستم می باشد . کد سیستم نهاب آنلاین NHB بوده و در سامانه نهاب آفلاین ، NHF می باشد . ۴ کاراکتر بعدی مربوط به ۴ کاراکتر اول از bic بانک بوده ۸ کاراکتر بعدی تاریخ ارسال پیام با فرمت yyyymmdd ( تاریخ شمسی به زبان انگلیسی ) و معادل تاریخ روز جاری و ۸ کاراکتر آخر یک شماره سری بوده که مقادیر قابل پذیرش آن از ۰۰۰۰ ۰۰۰۰ تا ۹۹۹۹ ۹۹۹۹ بصورت در روز می باشد .

باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنید.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و ... از مشتریان که برای آن‌ها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا (کد برای اتباع بیگانه ) کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.

روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد: بانک ملی ایران در پایان مرداد ماه ۱۳۹۹، انسداد حساب های مشتریان حقیقی فاقد کد شهاب را عملیاتی می کند و پس از مدت مذکور، دسترسی به این حساب ها امکان پذیر نخواهد بود. استعلام کد شهاب حساب های بانک ملی ایران در https://bmi.ir/fa/shahab و بازوی ble.ir/shahab_bot در پیام‌رسان بله امکان‌پذیر است. مشتریانی که پس از مراجعه به این سایت و بازوی بله متوجه شدند هنوز کد شهاب ندارند، می توانند با مراجعه به شعب بانک با تکمیل اطلاعات خود، آن را دریافت کنند. به گزارش ایسنا، شایان ذکر است پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمام خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد.

امروزه بسیاری از اعمال مجرمانه با تکیه بر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در فضای مجازی به وقوع می پیوندد. شبکه های رایانه ای ، بستر مناسبی را برای بسیاری از فعالیت های مجرمانه، به ویژه به صورت سازمان یافته ، فراهم کرده است. به گزارش یازدهمین کنگره پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل (۲۰۰۵) پولشویی مهم ترین نمونه چنین جرایمی است و با توجه به امکان تصویب نهایی لایحه مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، میباید به عنوان یکی از مهمترین جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با قاچاق مواد مخدر و داروهای روانگردان (۱۹۸۸) و امکان عضویت آتی در کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو ۲۰۰۰) و کنوانسیون مبارزه با فساد (مریدا ۲۰۰۳)، بررسی متون فوق را به عنوان مقرراتی که تمامی اشکال پولشویی را مورد توجه قرار داده اند و به زودی ممکن است به منبع الزام آور فراملی تبدیل شوند، توجیه پذیر می نماید. هدف این نوشتار ، بررسی تحلیلی این جرم در شرایطی است که با تکیه بر فناوری برتر انجام می پذیرد و تبیین ضرورت پاسخگویی به چالش هایی است که فراروی سیاست جنایی گشوده است.

الف ) تحصیل ، تملک ، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرایم با علم به منشاء مجرمانه بودن آن ب) تبدیل ، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشاء مجرمانه آن با علم به اینکه بطور مستقیم یا غیر مستقیم از ارتکاب جرم بدست آمده یا کمک به مرتکب جرم منشاء به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود . ج) پنهان یا کتمان کردن منشاء ، منبع ، محل ، نقل و انتقال ، جابجایی یا مالکیت عوایدی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد .

پولشویی عبارتست از : هرگونه عمل یا شروع به عملی به منظور پنهان ساختن یا تغییر ماهیت غیر قانونی درآمدهای حاصل شده به نحوی که به نظر رسد منشا تحصیل آنها قانونی بوده است .

الف ) پولشوئی جرم ثانویه است ب) پولشویی جرم سازمان یافته است ج) پولشویی جرمی فراملی است د) پولشویی جرم فرهیختگان

جرم سازمان‌یافته عبارت است از فعالیت‌های غیر قانونی و هماهنگ گروهی منسجم از اشخاص است که با تبانی باهم و برای تحصیل منافع مادی و قدرت، به ‌ارتکاب مستمر مجرمانه شدید می‌پردازند و برای رسیدن به هدف از هر نوع ابزار مجرمانه نیز استفاده می‌کنند؛

در سازمانهای متشکل جنایی برای انجام مراحل ثانویه و نهایی پول شویی از افراد متخصص مثل حسابداران ،‌حقوقدانان ، وکلا و کارمندان بانک استفاده می شود. طبیعت این جرم این است که برای تمیز جلوه دادن درآمدهای حاصل از جنایت حتماً باید از سازمانهای آبرومندی مانند بانک و متخصصین بانکی ، دفاتر وکالت و حسابرسی استفاده شود .

الف ) تحصیل ، تملک ، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرایم با علم به منشاء مجرمانه بودن ب) تبدیل ، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشاء مجرمانه آن با علم به اینکه بطور مستقیم یا غیر مستقیم از ارتکاب جرم بدست آمده یا کمک به مرتکب جرم منشاء به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود . ج) پنهان یا کتمان کردن منشاء ، منبع ، محل ، نقل و انتقال ، جابجایی یا مالکیت عوایدی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد .

پولشویی عبارتست از هر گونه عمل یا شروع به عملی به منظور پنهان ساختن یا تغییر ماهیت غیر قانونی درآمدهای حاصل شده به نحوی که به نظر می رسد منشا تحصیل آنها قانونی بوده است .

الف ) پولشوئی جرم ثانویه است ب) پولشویی جرم سازمان یافته است ج) پولشویی جرمی فراملی است د) پولشویی جرم فرهیختگان

جرم سازمان‌یافته عبارت از فعالیت‌های غیر قانونی و هماهنگ گروهی منسجم از اشخاص است که با تبانی باهم و برای تحصیل منافع مادی و قدرت، به ‌ارتکاب مستمر مجرمانه شدید می‌پردازند و برای رسیدن به هدف از هر نوع ابزار مجرمانه نیز استفاده می‌کنند؛

در سازمانهای متشکل جنایی برای انجام مراحل ثانویه و نهایی پول شویی از افراد متخصص مثل حسابداران ،‌حقوقدانان ، وکلا و کارمندان بانک استفاده می شود. طبیعت این جرم این است که برای تمیز جلوه دادن درآمدهای حاصل از جنایت حتماً باید از سازمانهای آبرومندی مانند بانک و متخصصین بانکی ، دفاتر وکالت و حسابرسی استفاده می شود .

خیر فقط مبالغ بالای آستانه های مقرر آنهم برای ساتنا ، پایا و درون بانکی نیازبه ارایه مستندات شفاف سازی از سوی مشتری دارد.

باتوجه به اجرائی شدن قانون جدید چک و ممنوعیت صدورچک دروجه حامل کلیه چکها اعم از چکهای بانکی و عهده جاری اشخاص نیازی به اخذ مستندات شفاف سازی ندارد. جز درموادی که چک جهت صدور حواله ساتنا یا پایا صادرشده باشد که بابت آن حواله باید مستندات شفاف سازی ارائه گردد.

بله باید مستندات شفاف سازی اخذ گردد. مدیریت وجوه تنها جابجائی وجه بین حسابهای خود فرد حقیقی ( شماره ملی واحد)باسایر حسابهای شخص با یک شناسه واحد مدیریت وجوه به حساب می آید.

بله زیرا شخص حقوقی دارای شخصیت مجزا از شخص حقیقی میباشد و انتقال وجه بین این دو حساب نیاز به اخذ مستندات شفاف سازی دارد.

با توجه به اینکه دستورالعمل اخذ مستندات شفاف سازی مشتری محور میباشد، در حسابهای مشترک میزان قدرالسهم مشتری از حساب ملاک عمل قرار میگیرد. مثلا اگر حساب بین دو نفر مشترک میباشد و قدرالسهم هریک 50 درصد است و حواله ساتنا با مبلغ چهار میلیارد ریال صادر نموده اند نیاز به اخذ مستندات نیست زیرا سهم هریک از حواله مذکور دو میلیارد ریال میباشد ولی اگر همین حواله مثلا چهار میلیاردو یکصد میلیون ریال بود باید اسناد مثبته دریافت میگردید.

با توجه به مشتری محور بودن دستورالعملهای مرتبط با شفاف سازی در صورتی که مجموع انتقالات وجوه انجام شده با مقصد واحد از سقف مقرر عبور کند باید مستندات اخذ گردد.

استفاده متعدد از فرم شماره6 مندرج در ماده 8 دستورالعمل اخذ مستندات،میتواند به عنوان مصادیقی از معاملات و عملیات مالی مشکوک به پولشویی تلقی گردد. در این موارد باید گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشوئی از سوی شعبه صادر گردد.

تکرار استفاده از یک سند برای ثبت معاملات مختلف نیز میتواند به عنوان مصادیقی از عملیات مشکوک محسوب گردد و می بایست گزارش عملیات و معاملات مشکوک به پولشوئی توسط شعبه تنظیم گردد.

درمواردی از جمله پرداخت قرض ، تادیه دیون ، هدیه و یا هبه از فرم شماره 6 استفاده میشود.

در مواردی که مشتری قصد واریز وجوه نقد بیش از آستانه مقرر (که هرساله توسط هیئت وزیران به استناد تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات تصویب میگردد.) را به حساب داشته باشد.

کارکنان شعبه موظفند وجوه مذکور را پذیرفته لیکن مراتب را به قید تسریع به اداره مبارزه با پولشوئی ( جهت گزارش به مرکز اطلاعات مالی ) گزارش نمایند. دراین موارد ارائه خدمت به مشتری تا رفع ابهام متوقف میشود.انجام اقدامات دراین زمینه باید بدون اطلاع مشتری صورت پذیرد.

باید ضمن تکمیل فرم واریز وجوه نقد بیش از سقف مقرر اقدام به تنظیم گزارش معاملات وعملیات مشکوک به پولشوئی و ارسال آن به کمیته اجرائی مبارزه با پولشوئی اداره امور شعب مربوطه میباشد.

خیرفقط باید فرم واریز وجوه نقد بیش ازسقف مجاز را تکمیل نماید

خیر به علت مشتری محور بودن و بر اساس دستورالعمل های صادره اشخاص متقاضی دریافت وجوه نقد تنها تا سقف مقرر دریک روز می توانند وجه نقد دریافت نمایند.

بله ، خرد کردن مبلغ نقدی و واریز آن به حسابهای مختلف نباید باعث شود که همکاران در انجام تکلیف قانونی خود دچار اشتباه گردند.

خیر. گزینه نقدی فقط برای تراکنشهائی استفاده میشود که طرف آن وجه نقد باشد.

گزارش تراکنش عملیات و معاملات مشکوک میباشد و در مواقعی که بر اساس مصادیق ظن به وقوع جرم پولشوئی یا فرار مالیاتی توسط مشتری متصور میباشد توسط شعبه تهیه و به کمیته اجرائی (مقیم در ادارت امور یا شعب مستقل) ارسال میگردد.

شاخص های متعددی در شناسائی عملیات و معاملات مشکوک وجود دارد که برخی از آنها در نامه عمومی شماره 45686 مورخ 22/5/1399 عنوان شده است.

فرم های نمونه 733 (برای اشخاص حقیقی) و735 (برای اشخاص حقوقی) از مجموعه اسناد بانکی برای این امر اختصاص داده شده است که در نامه عمومی شماره 44197 مورخ 3/7/1397 ابلاغ گردیده است.

تهیه گزارش str شامل هفت مرحله است که در نامه شماره 43176 مورخ 2/5/1396 به آنها اشاره شده است.

بله. مفاد نامه شماره 45431 مورخ 26/1/1399 به این موضوع تاکید دارد.

تشخیص متصدی مربوطه درشعبه مبنی بر انجام معاملات مشکوک در درجه نخست اهمیت قراردارد .

تهیه گزارش عملیات و معاملات مشکوک باید کاملا بدون اطلاع مشتری و به صورت محرمانه تهیه گردد و دریافت هرگونه اظهارات از مشتری باید با درنظر گرفتن این اصل صورت پذیرد.لازم به ذکر است درصورت اطلاع مشتری از تهیه گزارش مذکور با متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد.

درحال حاضر مطابق با مفاد نامه شماره 47071 مورخ 5/4/1401 این امکان برای دو گروه از اشخاص خارجی مقیم فراهم میباشد که فرآیند اجرائی آن و فرمهای مرتبط در نامه مذکور به تفصیل بیان شده و این دو گروه مشخص گردیده است.

بله مادر میتواند به نام طفل صغیر خود حساب سپرده افتتاح نماید و حق برداشت از این سپرده تا رسیدن طفل به سن 18 سال فقط با مادر میباشد.

خیر، شعبه مجاز به پرداخت وجه نقد یا صدور هدیه کارت بالاتر از آستانه های تعیین شده در یک روز برای شخص نمیباشد.

الف -اشخاص کمتر 18 سال تمام :شامل اشخاص صغیر و بالغ غیر رشید که رشد آنها از سوی دادگاه صالح تشخیص داده نشده است. ب – اشخاص غیر رشید و مجنون : شامل اشخاص غیر رشید بالاتر از 18 سال تمام و اشخاص مجنون که شناسه هویتی آنها به علت قرارداشتن در شرایط حجر تعلیق شده است.

اشخاص زیر 18 سال در صورتی که توسط دادگاه صالحه حکم رشد برای آنها صادر گردد ، دیگر محجور به شمار نمی آیند و نیازی به نماینده برای انجام امور بانکی خود ندارند.

هرشخصی که به موجب قانون ولایت یا قیومیت شخص محجور را بر عهده دارد و یا به حکم دادگاه صالحه به عنوان قیم محجور منصوب شده است.

اشخاص بالاتر از 12 سال شمسی میتوانند بنام خود حساب قرض الحسنه پس انداز افتتاح نمایند. حق برداشت از این حساب منحصرا با دارنده آن است.دارندگان این حسابها پس از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی میتوانند از حساب خود براشت نمایند.

خیر، افتتاح حساب سپرده به صورت مشترک با اشخاص محجور مجاز نمیباشد.

خیر، افتتاح سپرده جاری اعم از با دسته چک یا بدون دسته چک ، به صورت انفرادی یا مشترک برای اشخاص محجور مجاز نمیباشد.

سقف مجاز مجموع مبالغ برداشت حضوری از کلیه حسابهای سپرده متعلق به شخص محجور روزانه پانصد میلیون ریال میباشد.

بله ، سقف مجاز مجموع مبالغ برداشت حضوری از کلیه حسابهای سپرده متعلق به شخص محجور ماهانه پنج میلیارد ریال میباشد.

متصدی مربوطه باید اسناد شفاف سازی به شرح ذیل دریافت نماید: الف – تکمیل قسمت(فیلد) بابت در فرمهای مربوطه. ب – ارائه اسناد مثبته دال بر ارتباط وجوه مورد تقاضا برای برداشت با منافع شخص محجور. بدیهی است برداشت بالاتر از آستانه های مجاز تعیین شده صرفا با ارائه مدارک مذکورمیسر میباشد.

خیر، برای این دسته از مشتریان میتوان دفترچه حساب صادر نمود.

بله . کارت مذکور به نماینده قانونی این اشخاص تحویل میگردد.

اجاره صندوق اجاره ای به اشخاص محجور( به جز مجانین واشخاص محجور غیر رشید بالاتر 18 سال ) ممنوع میباشد.

خیر، افتتاح حساب جاری برای اینگونه اتباع ممنوع میباشد.

افتتاح حساب سپرده برای اشخاص خارجی غیر مقیم کمتر از 18 سال تمام شمسی ممنوع است ولیکن در مورد اشخاص حقیقی خارجی مقیم کمتر از 18 سال شمسی افتتاح حساب سپرده توسط پدر یا جد پدری آنها مجاز میباشد.

خیر ، در افتتاح حساب برای اشخاص خارجی یکی از مواردی که باید مد نظر قرار گیرد. اشخاص خارجی که اقامت آنها محدود به حوزه جغرافیائی خاصی میشود، صرفا در همان حوزه میتوانند افتتاح حساب نمایند.

دو گروه از اتباع میتوانند ( درصورت داشتن شرایط قانونی) حساب جاری با دسته چک داشته باشند : الف – اشخاص خارجی دارنده دفترچه اقامت ویژه ب - اشخاص خارجی با پروانه اقامت معتبر مندرج در گذرنامه