اخبار مهم بانک ملی ایران در بسته خبری این هفته

در هفته ای که گذشت، اسامی برندگان چهلمین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های پس انداز بانک ملی ایران و نفرات برگزیده کمپین "ما عاشقان حسینیم" اعلام و همچنین همایش سراسری بررسی عملکرد شش ماهه واحدهای بانک در سال 98 برگزار شد.

  • ۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰
  • 3055

بانک کارگشایی؛ مشکل گشای دوست داشتنی!

رفع نیازمندی ها و احتیاجات ضروری افراد یکی از ضرورت های مسئولیت پذیری اجتماعی است و در این راستا بانک کارگشایی را می توان نماد بارز تعهد بانک ملی ایران به موضوع خطیر مسئولیت اجتماعی و در راستای شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور دانست.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، بانک ها به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای مالی و اقتصادی، دارای نقشی انکارناپذیر در اجتماع هستند و اینگونه می توان قلمداد کرد که عملکرد آنها بر کل جامعه اثرگذار خواهد بود. بر همین مبنا نیز توجه آنها به مقوله مسئولیت های اجتماعی در حوزه بانکداری بسیار حائز اهمیت است و در این بین بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه های بانک ملی ایران با رفع نیازهای ضروری هموطنان عزیز، اندیشه خدمت رسانی به مردم را به خوبی هر چه تمام جامه عمل می پوشاند.
اگرچه بانک ملی ایران یک بنگاه اقتصادی است اما با کمک کارکنان فعال و خلاق، ضمن ارتقای جایگاه خود در نظام بانکی و افزایش نقش آفرینی در صنعت بانکداری نوین، همواره در اندیشه خدمت رسانی و گره گشایی از نیازهای مردم است و از این رو همت و توان این بانک در جهت رفع مشکلات مالی آحاد افراد جامه از طریق خدمت رسانی در شعب بانک کارگشایی در سراسر کشور را می توان یکی از نمودهای این خدمت رسانی دانست.
این موسسه با مجوز مجلس شورای ملی و با همت و تلاش نمایندگان وقت در دهم آبان ماه سال 1305 با نام موسسه رهنی دولتی تاسیس شد و از سال 1307 که با نام جدید بانک کارگشایی جزو واحدهای تابعه بانک ملی ایران محسوب شد تاکنون، خدمات مالی آن همواره کمک حال افرادی بوده است که نیاز به دریافت تسهیلات فوری، آسان و بدون تشریفات پیچیده اداری داشته اند.
کار نیک، احسان به مردم و خدمت صادقانه از ابزار و مصالحی است که زیربنای بانک کارگشایی را بنیان می نهد و بدون تردید این بانک با داشتن ساختاری منحصر به فرد و خاص و همچنین با بهره گیری از 13 شعبه و 39 دایره کارگشایی در سراسر کشور، راهگشای بسیاری از افراد برای عبور از مشکلات مالی است.
فلسفه وجودی این بانک همانطور که از نامش پیداست کمک به متقاضیان برای تامین نیازهای خرد آنهاست و از این رو بانک ملی ایران اهتمام ویژه ای برای توسعه این بانک در همه شهرهای کشور دارد.
بانک کارگشایی طی سالیان متمادی با اتخاذ رهیافتی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و حس نوع دوستی توانسته ضمن جلب اعتماد مردم، با پرداخت سریع تسهیلات خرد به بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی بسیاری از نیازمندان و رفع نیازهای مالی ضروری هموطنان کمک کند و فعالیت های این بانک در راستای پایبندی بانک ملی ایران به مسئولیت های اجتماعی و فراسوی منافع اقتصادی و حامل ارزش های پایدار صورت می پذیرند.
این امور اگرچه در حوزه بانکداری صورت می گیرند اما محدوده گسترده ای از ارزش های انسانی را مدنظر قرار داده و با هدف التیام دردهای جامعه انجام می شوند.
بانک کارگشایی در حال حاضر خدماتی از قبیل پرداخت وام قرض الحسنه، پرداخت تسهیلات جعاله احتیاجات ضروری، نگهداری و حفاظت از طلا و جواهرات مشتریان به ویژه تولیدکنندگان طلا، تخصیص صندوق امانت به مشتریان، افتتاح انواع حساب های بانکی، ارایه خدمات بانکداری الکترونیک، حراج سکه با دستور بانک مرکزی به منظور تنظیم بازار و ... را ارایه می کند.
این بانک در پرداخت تسهیلات جعاله و وام قرض الحسنه با ریسک اعتباری نزدیک به صفر و همچنین به کارگیری منابع انسانی متخصص و بهره گیری از تجهیزات نوین توانسته ریسک عملیاتی خود را به شدت پایین آورد.
بانک کارگشایی از بدو تاسیس تاکنون همواره امید اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است و مدیران بانک ملی ایران در راستای مسئولیت های اجتماعی خود همواره پشتیبان این بانک بوده اند به نحوی که با فراهم کردن امکانات لازم، این بانک توانسته طی سال گذشته تعداد 507 هزار و 636 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از پنج هزار و 173 میلیارد ریال و همچنین 66 هزار و 871 فقره تسهیلات جعاله به ارزش بیش از پنج هزار و 454 میلیارد ریال پرداخت کند.
این بانک در هفت ماه ابتدای سال جاری نیز تعداد 232 هزار و 110 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بالغ بر دو هزار  و685 میلیارد ریال و 42 هزار و 310 فقره تسهیلات جعاله به ارزش سه هزار و 521 میلیارد ریال پرداخت کرده است.


آغاز فصل جدید ارائه کارت اعتباری بانک ملی ایران

کارت های اعتباری بانک ملی ایران به منظور افزایش قدرت خرید طبقه متوسط در شعب منتخب ارائه می شود.

کارت های اعتباری در قالب عقد مرابحه و با سه محور جعاله، خرید کالا و تامین نیازهای اساسی قابل دریافت است.

میزان اعتبار این کارت ها به انتخاب  و نیاز مشتری تا سقف 50 میلیون تومان و نرخ سود تسهیلات آن مطابق ابلاغ شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی 18 درصد معین شده است.

دریافت کنندگان کارت های اعتباری بانک ملی ایران برای استفاده از آن در عموم فروشگاه ها، مراکز خرید و فروشگاه های اینترنتی محدودیتی ندارند.

درخواست کارت های اعتباری بانک ملی ایران هم اکنون در شعب منتخب و با ارائه مدارک لازم امکان پذیر است، اما پس از مدتی همه شعب بانک امکان ارائه این کارت ها را خواهند داشت.

مزیت رقابتی کارت های اعتباری بانک ملی ایران این است که سود و اقساط مشخص شده برای بازپرداخت تنها به میزان اعتبار مصرف شده از کارت تعلق می گیرد و این کارت ها دارای خاصیت گردشی هستند.

به عبارت دیگر اعتبار مصرف شده پس از پرداخت هر قسط به میزان اصل قسط پرداختی به کارت اعتباری دارنده کارت بر می گردد و دارنده کارت می تواند از این اعتبار دوباره استفاده کند.



اعلام اسامی برندگان چهلمین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های پس انداز بانک ملی ایران

اسامی برندگان چهلمین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران اعلام شد.

این دوره از قرعه کشی حساب های قرض الحسنه از یکم شهریورماه سال 97 آغاز و آخرین مهلت سپرده پذیری جهت افتتاح حساب و یا تکمیل موجودی و بهره مندی از جوایز آن، 31 مردادماه امسال بود.

باز بودن حساب و داشتن حداقل موجودی ۵۰۰ هزار ریالی در روز قرعه‌کشی شرایط لازم برای شرکت حساب‌ها در قرعه‌کشی و حفظ حداقل موجودی حساب به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به مدت سه ماه یا ۹۰ روز متوالی در طول دوره قرعه‌کشی و یا از زمان آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی شرط لازم برای اعطای جوایز به برندگان حساب‌ها بود.

91 کمک هزینه یک میلیارد ریالی خرید مسکن تنها بخشی از جوایز نفیس این دوره از قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک ملی ایران است.

علاوه بر این، 291 کمک هزینه خرید خودروی داخلی هر یک به ارزش 700 میلیون ریال، 391 کمک هزینه 300 میلیون ریالی ازدواج و 591 کمک هزینه خرید لوازم خانگی تولید داخل هر یک به ارزش 200 میلیون ریال بخشی دیگر از جوایز برای پاسخ به خیراندیشی و نیک اندیشی مشتریان است.

همچنین یک هزار و 91 کمک هزینه 10 میلیون ریالی خرید صنایع دستی و 750 هزار جایزه نقدی یک میلیون ریالی از جوایز چهلمین مرحله قرعه‌کشی جوایز حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز بانک ملی ایران است.

مشتریان محترم می توانند به منظور مشاهده نتیجه قرعه کشی به این بخش  مراجعه کنند.

مشتریان محترم می توانند به منظور مشاهده نتیجه قرعه کشی علاوه بر سایت، از طریق بازوی بله نیز از نتایج قرعه کشی  مطلع شوند.



حمایتی به وسعت یک سرزمین/ خودکفایی در صنعت سیمان با توان صنعتگران داخلی و حمایت های بانک ملی ایران

صنعت سیمان کشور طی چهار دهه اخیر با حمایت های همه جانبه و پشتیبانی بی دریغ بانک ملی ایران و توان صنعتگران داخلی به آنچه هدف گذاری کرده بود نظیر؛ جلوگیری از خام فروشی، خودکفایی در تولید سیمان و بومی سازی این صنعت دست یافت.

ظرفیت تولید صنعت بومی شده و راهبردی سیمان در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی به همت توان صنعتگران داخلی و با حمایت ها و کمک های بانک ملی ایران با ساخت بیش از ۷5 کارخانه و بهره برداری از ۱۰۰ خط تولید سیمان در بیشتر استان‌ها در راستای توسعه زیر ساخت های کشور به بیش از 15 برابر تولید ابتدای انقلاب و ظرفیت سالانه 90 میلیون تن رسیده است.

در این راستا کارخانه ها و مجتمع های تولیدی سیمان در اقصی نقاط کشور توانسته اند در سال های گذشته به پشتوانه بانک ملی ایران به صنعتی پیشرو، پر شتاب و بومی تبدیل و موجب کاهش خام فروشی، عدم وابستگی و نیاز به واردات را متوقف کنند.

صنعت سیمان امروز از مهمترین صنایع موثر در توسعه کشور به شمار می‌رود و این کارخانه ها علاوه بر خودکفایی در تولید سیمان و بومی سازی آن به دست توان صنعتگران داخلی با صادرات محصول به خارج کشور در سال های گذشته به یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده سیمان کشور تبدیل شده اند.

این صنعت به عنوان نگین اقتصاد کشور با حمایت های بانک ملی ایران پس از چهار دهه فعالیت اکنون با ایجاد پانصد هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ضمن تامین نیاز بازارهای داخل و خارج ، با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و فراتر از استانداردهای جهانی، محصولی با کیفیت تولید می کند.

احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی ایران، در همین رابطه اظهار داشت: مجتمع های تولید سیمان در استان کرمانشاه برای جلوگیری از خام فروشی و اشتغالزایی توانستند به پشتوانه و تامین مالی بانک ملی ایران ظرفیت های تولیدات خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: موقعیت استراتژیک، زیرساخت های مناسب و تخصیص منابع و اعتبارات بانک ملی ایران در شکوفایی ظرفیت های صنعت سیمان در غرب کشور و خطه کرمانشاه افق روشنی را برای سودآوری و سرمایه گذاری در سال های آینده نوید می دهد.

هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی ایران اظهار کرد: بانک ملی ایران به عنوان بانک حامی صنعت سیمان کشور، نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در جهت احداث و راه اندازی واحد های صنعتی و تولیدی ایفا کرده که توانسته موجب اشتغالزایی و ارز آوری  در استان شود.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی ایران، ظرفیت تولید روزانه سیمان این واحد تولیدی را 20 هزار تن بیان کرد و گفت: در این کارخانه سالانه هشت میلیون تن انواع مختلف کلینکر و سیمان تولید می شود که نیمی از این میزان تولید به کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس، آفریقا و اوراسیا صادر می شود.

محمد حسین عظیمی، مدیرعامل شرکت سیمان مند دشتی بوشهر تولید کیفیت بالای کلینکر و سیمان فراتر از استانداردهای بین المللی و کاهش خام فروشی را از ویژگی های این کارخانه بیان کرد وگفت: با تلاش متخصصان داخلی در تکمیل سبد تولید محصولات و بومی سازی سیمان خروجی، مقاومت انواع سیمان تولیدی این کارخانه افزایش یافته است و با وجود معدن فعال در کنار این کارخانه سبب شده خوراک و مواد اولیه این کارخانه در کنار این مجتمع بزرگ تولیدی تامین شود.

این صنعت پایه و مهم با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ به پشتوانه و مشارکت های بانک ملی ایران آماده فتح قله‌های بالاتر برای توسعه زیرساخت‌های کشور است تا کشور به جایگاه اول صادرات جهان و سومین تولید کننده بزرگ دنیا دست یابد.

کلینکر یک محصول فرایندی و جزء یکی از مواد اولیه تولید سیمان به شمار می رود، که معمولا 3 تا 25 میلی‌ متر (قطر) دارد و از حرارت دادن به سنگ آهک و آلومینیوم سیلیکات (خاک رس) در طی مرحله کوره سیمان بوجود می‌ آید.



با «اپلیکیشن 60» بانک ملی ایران، بلیت هواپیما بخرید

بانک ملی ایران با هدف رفاه بیشتر کاربران«اپلیکیشن 60»، امکان خرید بلیت هواپیما پروازهای داخلی و خارجی از طریق این اپلیکیشن را ایجاد کرد.

اپلیکیشن 60، ابزاری برای تولید رمز یکبار مصرف در بستر گوشی تلفن همراه است و استفاده کنندگان از این اپلیکیشن در هر 60 ثانیه، یک رمز اول یا دوم برای کارت بانکی خود خواهند داشت.

این روش، امکان سوء استفاده از رمز کارت در خریدهای حضوری یا اینترنتی را غیرممکن خواهد کرد و استقبال خوب مشتریان بانک ملی ایران به نصب و استفاده از اپلیکیشن 60، نشان از میزان توجه آنها به اهمیت حفظ رمز کارت دارد.

ﺧﻮدﭘﺮدازﻫﺎی ﻣﺸﮑﻮک و نصب شده در ﻧﻘﺎط ﻧﺎ اﻣﻦ، پایانه های فروش (POS) ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﻓﺮوﺷﮕﺎه های ﮐﻢ اﻋﺘﺒﺎر، ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻓﺮوش ﻣﻮﺑﺎﯾﻠﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎی ﻓﺎﻗﺪ ﻣﮑﺎن ﻣﺸﺨﺺ و ﺧﺮﯾﺪﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ در ﺳﺎیت های ﻧﺎﺷﻨﺎس، برای استفاده کنندگان از این اپلیکیشن دیگر نا امن نخواهند بود.

در نسخه قبلی «اپلیکیشن 60» امکاناتی مانند کارت به کارت، اعلام مانده کارت سکه، پرداخت قبض، خرید شارژ و خرید بلیت اتوبوس های بین شهری نیز ایجاد شده بود که در نسخه جدیدتر، کاربران می توانند به سهولت و سریع بلیت هواپیما پروازهای داخلی و خارجی را نیز خریداری کنند. همچنین امکان مشاهده تاریخچه بلیت های خریداری شده و اشتراک گذاری بلیت نیز برای کاربران فراهم شده است.

نسخه  1.11.9 اندروید و نسخه 1.11.15 آی او اس این اپلیکیشن با رفع مشکلات نسخه های قبلی، هم اکنون از طریق سایت بانک به نشانی www.bmi.ir در دسترس کاربران است و در سامانه بام، دستگاه های خودپرداز و کیوسک یا Cashless فعال سازی می شود.


"بله" چهار میلیونی شد

تعداد کاربران اپلیکیشن «بله» از مرز چهار میلیون عضو گذشت.

«بله» به عنوان تنها پیام رسان ارتباطی و بانکی کشور در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت داده ورزی سداد، با حمایت و پشتیبانی بانک ملی ایران توسعه یافته است و علاوه بر ارائه همه خدمات معمول یک پیام رسان از جمله گفت و گو، ایجاد کانال و گروه، استفاده از استیکر و بازو (بات)، امکان ارائه خدمات بانکی از قبیل خرید شارژ، عملیات کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی، پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور ، انجام کار خیر و ... را داراست.

امنیت، امکانات و کاربری آسان «بله» تا حدی است که علاوه بر کاربران، شورای عالی فضای مجازی کشور نیز این اپلیکیشن را یکی از اپلیکیشن های برتر کشور انتخاب کرد. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی کشور، پیام رسان بله را به عنوان یکی از سه پیام رسان داخلی برتر برای انجام مکاتبات، ارایه خدمات اداری، تبلیغات و استفاده نهادها و موسسات دولتی، عمومی و غیر دولتی اعلام کرد.

از سویی تیم بله پیوسته به راحتی هرچه بیشتر کاربران خود در ارتباطات مالی و اجتماعی می‌اندیشد و بر همین اساس هم رشد تعداد کاربران این اپلیکیشن در سال جاری نیز ادامه داشت و در کنار خدمات پیام رسانی، خدمات مالی آن مورد استقبال بسیار قرار گرفت.

در حال حاضر 21 بانک به عنوان مبدا انتقال وجه به این اپلیکیشن پیوسته اند و کاربران می‌توانند از مبدا این بانک ها به تمام بانک‌های عضو شتاب، بدون دانستن شماره کارت مقصد کارت به ‌کارت انجام دهند.

در تابستان امسال 17 میلیون تراکنش مالی موفق در اپلیکیشن «بله» ثبت شد که نسبت به فصل بهار 17 درصد رشد داشته است. همچنین در این فصل روزانه 45 میلیارد تومان و در مجموع چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول انتقال یافت.



اظهارات وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران

اظهارات وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگارانوزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای تصویب لوایح FATF اظهار داشت که این آخرین مهلت ما برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی است.

دکتر فرهاد دژپسند روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از پایان مهلت تعیین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی اف.ای.تی.اف (FATF)، به صورت خودکار وارد بلک لیست می‌شویم، گفت: برای خروج از بلک لیست باید «برنامه اقدام» بنویسیم که امکان دارد شرایط سخت‌تری در آن مطرح شود.

دژپسند، درباره مهلت چهار ماهه به ایران برای تصویب لوایح اف.ای.تی.اف، گفت: در بحث اف.ای.تی.اف ما چندین بار درخواست تمدید کردیم که موافقت کردند، اما این بار به ما هشدار دادند که این آخرین مهلت است و دیگر قابل تمدید نیست.

وی با بیان اینکه زمان واقعی ما برای تعیین تکلیف این موضوع کمتر از چهار ماه است، افزود: یک ماه پیش از اجلاس اصلی، نشست مقدماتی تشکیل می شود که ما باید گزارشی از کار را قبل از اجلاس مقدماتی ارایه کنیم تا در آنجا بررسی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: ما در حال حاضر تلاش های خود را انجام داده، گزارش ها را ارایه و جلسات را برگزار می کنیم تا به‌گونه ای عمل شود که مشکلی رخ ندهد.

وی درباره تاخیر در تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف، گفت: آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی در 158 ماده تنظیم و سیر آن طی شده به طوری که پس از تصویب شورای عالی مقابله با پولشویی، این آیین‌نامه به تایید رئیس قوه قضاییه و سپس به تصویب دولت رسیده است که این قانون، کمک زیادی کرده و بسیاری از بندهای «برنامه اقدام» را پوشش داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: همچنین آیین‌نامه مرکز مستقل اطلاعات مالی نیز تصویب شده است.

وی ادامه داد: اکنون ۲ لایحه پالرمو و سی.اف.تی باقی مانده که در حال طی مراحل آن هستیم که امیدواریم به جمع بندی برسیم.

گفتنی است، "گروه ویژه اقدام مالی" در  ۲۶ مهرماه برای ششمین بار با تعلیق موقتی اقدامات تقابلی علیه ایران موافقت کرد. این نهاد بین المللی می گوید برای آخرین بار به کشورمان چهار ماه دیگر فرصت داده تا تکلیف خود را در قبال دو لایحه باقی مانده از چهار لایحه مبتنی بر توصیه های گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی مشخص کند.

این گزارش حاکی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره سرانجام شرکت هپکو نیز گفت: مشکل این کارخانه درباره سهامدار اصلی بود که ما زمینه انتقال سهام را فراهم کردیم و خوشبختانه این کارخانه با شیوه جدید در حال فعالیت بوده و مشکلات بانکی آن برطرف شده است.

دژپسند با بیان اینکه موضوع شرکت "آذراب" با هپکو متفاوت است، اضافه کرد: در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد بخشی از مشکلات برطرف و بخشی نیز در حال رفع شدن است و موضوع روی روال قرار گرفته است که معتقدم بزودی همه مشکلات آن رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: ما برای آذراب حتی مشکل تقاضا نیز نداریم زیرا قراردادهای خیلی خوبی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کاهش شاخص بورس در هفته گذشته نیز گفت: روز گذشته معاملات بورس،   دوباره بخشی از  کاهش هفته قبل این بازار جبران شد؛ بورس همین شرایط را دارد و خوشبختانه مدیریت می شود.

دژپسند با بیان اینکه نوع کار بورس همین است، اضافه کرد: شرایط، میزان عرضه و تقاضا و نوع ریسک، عواملی به شمار می روند که بر بورس تاثیر گذار هستند.

وی یادآور شد: اکنون اتفاق خاصی که بگوییم در حال رخ دادن بوده و موجب نوسان بورس شود، وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به منظور رونق بیشتر بورس، در صدد هستیم که در دولت آیین‌نامه مربوط به معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی‌ دارایی شرکت ها هر چه سریع تر به تصویب برسد.

دژپسند اضافه کرد: بدین ترتیب شرکت‌های بورس در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز صادرات برای صادرکنندگانی که ارز خود را باز نگردانده‌اند، گفت: صدور مجوز صادرات، دارای روال خود است.

دژپسند با بیان اینکه به دنبال توسعه صادرات غیر نفتی هستیم، افزود: می خواهیم صادرات غیر نفتی هر چه بیشتر افزایش یابد و به همین منظور سعی می‌کنیم از اعمال محدودیت بر روی صادرات غیر نفتی خودداری کنیم.



اعلام نفرات برگزیده کمپین " ما عاشقان حسینیم"

اسامی برگزیدگان مسابقه اینستاگرامی کمپین " ما عاشقان حسینیم" مشخص شد.

کمپین «ما عاشقان حسینیم» به همت حوزه مقاومت بسیج بانک ملی ایران راه اندازی و در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان برگزار شد تا جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی (ع)، عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت ابراز کنند.

گفتنی است در این کمپین که تا پایان ماه صفر فرصت برای شرکت در آن درنظر گرفته شده بود،  بیش از 800 عکس بارگذاری شد و ارادتمندان به اباعبدالله الحسین (ع) با عضویت در این کمپین و پس از دنبال (فالو) کردن صفحه اینستاگرام بانک ملی ایران و بارگذاری تصاویر در صفحه اینستاگرام خود، نام زیارتگاه و یا مسیر پیاده روی اربعین یا جاماندگان اربعین را در کپشن ذکر و از دو هشتگ # بانک_ملی_ایران و #ما_عاشقان_حسینیم استفاده کردند، که از بین شرکت کنندگان،  به قید قرعه 40 نفر انتخاب شدند.

همچنین در بخش دیگر این جشنواره از بین تصاویر مربوط به  شرکت کنندگان زیر 18 سال که با هشتگ جوانه های حسینی در جشنواره شرکت نموده بودند نیز 10 نفر به قید قرعه انتخاب شدند.

جوایز این برندگان به شماره حساب اعلامی آنها واریز خواهد شد .

شایان ذکر است در محل غرفه ی حوزه ی مقاومت بسیج بانک ملی ایران عکس هایی از کودکان و نوجوانان حسینی گرفته شد که این تصاویر در کانال موکب شهید سنجرانی بسیج بانک ملی ایران بارگذاری شده است.



برگزاری همایش سراسری بررسی عملکرد شش ماهه واحدهای بانک ملی ایران در سال 98

همایش بررسی عملکرد شش ماه ابتدای سال 98 و تبیین برنامه های راهبردی شش ماه دوم سال جاری بانک ملی ایران با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد این بانک در تهران برگزار شد.

عضو هیات مدیره بانک با بیان این که برنامه ریزی برای هر سازمان واجب و ضروری است، گفت: خوشبختانه برنامه در بانک ملی ایران جایگاه ویژه ای دارد و استراتژی مدونی برای حرکت بانک طراحی شده است.

لزوم توجه به کاهش قیمت تمام شده پول

برات کریمی با تاکید بر این که بانک، یک بنگاه اقتصادی است و باید به سود و زیان خود به صورت ویژه توجه کند، ادامه داد: تصمیم گیری های ما باید به گونه ای باشد که همزمان با حفظ منافع بانک، نیازهای مشتریان نیز پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه باید هزینه های بانک کاهش یابد تا امکان خدمت رسانی بیشتر به مخاطبان فراهم شود، اظهار کرد: باید جذب سپرده های گران قیمت کاهش و در ازای آن خدمات جذاب مانند صدور ضمانتنامه و ال سی جایگزین شود تا با این روش قیمت تمام شده پول کاهش یابد.

منابع ارزان قیمت، نیاز اساسی بانک

دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز با بیان این که درآمدهای مشاع، حجم قابل توجهی از منابع بانک را به خود اختصاص داده اند، گفت: شرایط کنونی باید به نفع درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی تغییر کند.

محمود شایان به لزوم مدیریت دارایی و بدهی در بانک اشاره و خاطر نشان کرد: ایجاد تعهد و پرداخت تسهیلات باید در بانک متعادل باشند، به طوری که هزینه زیادی به بانک تحمیل نشود.

معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک افزایش منابع ارزان قیمت را از نیازهای اساسی بانک خواند و افزود: خوشبختانه پس از راه اندازی سیستم جامع حسابداری و پیاده سازی آن در همه واحدها، اکنون سیستم جامع تسهیلات هم در حال طراحی است که می تواند شرایط مطلوب تری در بانک ایجاد کند.

عملکرد مطلوب بانک ملی ایران در بازار بین بانکی

همچنین معاون مالی و دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران هم به تدوین شاخص های استراتژیک برای واحدهای مختلف بانک اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نقشه راه همه کارکنان بانک مشخص است و همه باید به سمت دستیابی به آن اهداف حرکت کنیم.

ناصر شاهباز با بیان این که بانک ملی ایران برنامه افزایش سرمایه را در پیش دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بانک ملی ایران در بازار بین بانکی عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته از این محل درآمد خوبی حاصل کند.

به گفته شاهباز، با فروش اموال مازاد و خروج تدریجی از بنگاهداری، منابع خوبی به بانک تزریق خواهد شد که فشار نقدینگی را بیش از پیش کاهش می دهد.

ضرورت تمرکز بر مدل های نوین کسب وکار در بانک

همچنین مسعود خاتونی عضو هیات مدیره و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک نیز در این همایش با تاکید بر اینکه بانکداری آینده باید ابزار پرداخت را فراموش کند، گفت: آنچه که جایگزین این ابزار می شود، ماشین های تصمیم گیری هستند. فناوری امروز موضوعی نوین نیست و آنچه که امروز اهمیت دارد، تمرکز بنیادین بر مدل های نوین کسب وکار است که پلتفرم سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار) یکی از آنهاست.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی، داده های کلان، اینترنت اشیاء و... زنجیره ای هستند که به ما این امکان را می دهند تا در بانکداری وارد عرصه های جدید شویم.

خاتونی درباره اختلال اخیر ایجاد شده در برخی سامانه های بانک نیز اضافه کرد: اخیرا اختلال هایی در برخی سامانه های بانک نظیر سامانه تحویلداری تحت وب داشتیم که تمام تلاش ما بر این است این سامانه ها به زودی در شرایط مطلوبی قرار گیرند. البته اختیار بخشی از آنها نظیر سامانه های ساتنا و پایا خارج از بانک بود که با این وجود سعی کردیم بخش عمده مشکلات را ظرف 24 ساعت نخست رفع کنیم و امیدواریم تا پایان آبان ماه مشکلات به  طور کامل مرتفع شوند.

وضعیت مطلوب بانک ملی ایران در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

عضو هیات مدیره و معاون پشتیبانی بانک نیز با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در سطح قابل قبولی قرار دارد، گفت: اخیرا نیز مانور اینترنت بدون ایجاد کوچکترین خللی در امور با حضور مسئولین سازمان پدافند غیرعامل کشور در بانک برگزار شد.

عباس شفیعی با اشاره به انجام فرآیند تجدید ارزیابی دارایی های بانک ماه های گذشته اظهار کرد: این فرآیند همچنان ادامه دارد و اطلاعات ارزیابی شده در حال حسابرسی هستند که این بستر با کمک سامانه سجا ( سامانه جامع املاک) فراهم شد.

وی با اشاره به کاربرد و اهمیت استفاده از برخی سامانه های فعال حوزه املاک در بانک ملی ایران نیز ابراز کرد: یکی از کاربردهای اطلاعات خروجی این سامانه ها نظیر سجا و سات (سامانه املاک تملیکی بانک ملی ایران) ارایه گزارش به بانک مرکزی است. همچنین استفاده از سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) نیز که عملیات و اطلاعات مناقصه ها، مزایده ها و خرید و فروش و ... در ان ثبت می شود، از ابتدای سال جاری در میان دستگاه های دولتی الزامی شد که بانک ملی ایران به عنوان نخستین بانک برای استفاده از این سامانه ورود کرد.

توجه به منابع انسانی، راه دستیابی به موفقیت پایدار در سازمان

حبیب الله رشید ارده معاون منابع انسانی بانک نیز با تاکید بر اینکه سازمان ها برای دستیابی به موفقیت پایدار و مداوم نیازمند بهبود شرایط در بخش منابع انسانی خود هستند، گفت: افرادی که دارای دانش، مهارت و انگیزه برای حل مسایل هستند باید در مسیر هدف قرار گیرند و در آن صورت منابع انسانی اثرگذاری خواهیم داشت. نظام آموزشی ما در این زمینه مسئولیت خطیری را بر عهده دارد و باید آموزش های خود را به روز کند.

وی با اشاره به استخدام های جدید در بانک ملی ایران افزود: طی یک ماه گذشته مراحل مصاحبه سه هزار نفر تنها در استان تهران انجام شده است و پرونده استخدامی های جدید در 16 استان کشور نیز تکمیل و به کارگزینی ارسال شده است.

رشید ارده درباره اقدامات رفاهی صورت گرفته برای کارکنان بانک نیز عنوان کرد: امروز بیمارستان بانک ملی ایران دستگاه سی تی آنژیو را در اختیار بیماران قرار می دهد که تنها یک نمونه از آن، در یکی از بیمارستان های کشور برای انجام امور تحقیقاتی وجود دارد. همچنین سامانه همیار رفاه نیز در اختیار کارکنان قرار دارد که از مهم ترین مزایای آن مدیریت هزینه ها و سهولت دسترسی به درمان است.

وضعیت منابع بانک در شرایط خوبی قرار دارد

محسن امین زارع معاون امور ارزی و بین الملل بانک نیز با اشاره به تحریم های موجود و شرایط حاکم بر کشور گفت: امروز در شرایط سخت تحریم قرار داریم و در چنین شرایطی فعالیت واحدهای بانک ملی ایران در خارج از کشور با وجود تمامی تنگناها، کمک شایانی برای حوزه ارزی کشور است. همچنین امروز موضوع صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات در کشور بسیار مطرح است که خوشبختانه بانک ملی ایران در این حوزه به خوبی ورود کرده و میربیزنس بانک و شعبه هامبورگ اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

وی با تاکید بر اهمیت برقراری ثبات در بازار ارز کشور، افزود: بانک ملی ایران به عنوان یک بازوی قوی و یاری گر بانک مرکزی در حوزه ثبات بازار ارزی ورود کرده و امروز شرایط نسبتا خوبی را در حوزه ارز شاهد هستیم.

امین زارع همچنین با بیان اینکه وضعیت منابع بانکی در شرایط خوبی قرار دارد و هیچ تعهد انجام نشده ای نداریم، تاکید کرد: با وجود تحریم سوئیفت، در بخش پیام رسانی بانک مشکلی نداریم و سامانه سپام در این زمینه بسیار راهگشا بوده است. از سویی 400 شعبه ارزی در کشور داریم که در حوزه سودآوری بانک بسیار موثر هستند و باید فعالیت این شعب افزایش یابند.

همچنین پانل های بررسی عملکرد ادارات امور شعب و شعب مستقل و ارزیابی عملکرد واحدهای ستادی بانک با حضور هادی سالار خیلی مدیر امور طرح و برنامه بانک و میرمحمود موسوی رییس اداره کل مدیریت استراتژیک برگزار شد که ضمن ارزیابی عملکرد واحدها و پاسخگویی به سوالات حاضران، بر نقش فناوری های نوین در تحول بانکداری و توجه به تکنولوژی های دیجیتال برای تغییر مدل های کسب و کاری پیشین، لزوم وجود استراتژی روشن سازمانی، توجه به تغییر ترجیحات مشتری، شاخص های فرعی سودآوری، جذب منابع و... تاکید شد.

در پایان نیز از روسای اداره امور شعب استان خراسان رضوی، اداره امور شعب زنجان، شعبه مستقل فردوسی، اداره امور شعب غرب تهران و اداره امور شعب استان مرکزی به جهت عملکرد برتر در میان واحدهای بانک در نیمه نخست سال جاری تقدیر شد.


حسین زاده اعلام کرد: عملکرد درخشان فعالیت های ارزی بانک ملی ایران در اوج تحریم ها

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: با وجود اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، عملکرد ارزی و بین الملل بانک ملی ایران در نظام بانکی کشور درخشان بوده است.

دکتر محمد رضا حسین زاده در همایش بررسی عملکرد شش ماهه نخست سال و تبیین برنامه های راهبردی بانک در شش ماهه دوم 1398 با بیان این که شعب خارج از کشور این بانک به طور جدی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: همه فعالان اقتصادی می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی در ادامه به اهداف تازه تدوین شده برای بانک ملی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: کسب درآمد از محل کارمزد و جذب منابع ارزان قیمت به همراه کاهش هزینه سود پرداختی باید در دستور کار همه واحدها باشد، به طوری که  در نهایت به کاهش قیمت تمام شده پول منتهی شده و از این طریق بتوان تسهیلات بیشتری در اختیار فعالان اقتصادی قرار داد.

حسین زاده مشتری مداری را یکی از الزامات مهم بانکداری دانست و خاطرنشان کرد: نباید هیچ مشتری ناراضی از شعبه خارج شود، بنابراین روسای ادارات امور شعب و روسای شعب باید بر این موضوع به طور جدی نظارت کنند.

مدیرعامل بانک ملی به تحول رخ داده در این بانک با توسعه و معرفی محصولات به روز و جدید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه گستره این خدمات در حال توسعه یافتن است و به زودی محصولات تازه ای نیز معرفی خواهد شد، اما مهمتر از تولید این محصولات، معرفی آنها به مشتریان به ویژه مشتریان بزرگ و سازمانی است.

او با تاکید بر این که نظام بانکداری به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است، ادامه داد: خواسته وزارت امور اقتصادی و دارایی از ما نیز پیشگام بودن در این حوزه است؛ ضمن این که بانکداری دیجیتال، هزینه های بانکداری را نیز به شدت کاهش می دهد.

حسین زاده تحت وب شدن شعب بانک ملی ایران را انقلابی در این بانک خواند و گفت: طبیعی است که پیاده سازی یک سیستم جدید در گستره 3500 شعبه با بیش از 15 هزار کاربر، ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد، اما هیچ چیز نباید مانع ازخدمت رسانی درست و سریع به مشتری شود.

مدیرعامل بانک ملی ایران ادغام شعب در مکان های ممکن و آزادسازی منابع حبس شده را لازم و اساسی خواند و اظهار کرد: کارهای زیربنایی بسیار خوبی در بانک انجام شده که یکی پس از دیگری رونمایی می شود و آثار آن هم در ظاهر بانک و هم در صورت های مالی نمایان خواهد شد.



همزمان با روز دانش آموز منتشر شد/ فهرستی از فعالیت های بانک ملی ایران در زمینه ساخت و تجهیز مدرسه

بانک ملی ایران ساخت، نوسازی، بهسازی و تجهیز مدارس و مراکز آموزشی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای مسئولیت های اجتماعی خود همواره در دستور کار داشته است.

این بانک از سال ها پیش به عرصه حمایت از آموزش و پروش ورود کرده، چون معتقد است دانش آموزانی که به زودی مسئولیت های اجرایی و مدیریتی کشور را بر عهده خواهند گرفت باید از امکانات مطلوب برخوردار باشند.

آمارها نشان می دهد بانک ملی ایران با تامین منابع و صرف هزینه ای به مبلغ بیش از 205 میلیارد ریال از سال 1388 تا 1397 به ساخت، احداث، بازسازی، تکمیل مدارس و مجتمع های آموزشی، هوشمند سازی مدارس، خرید میز و نیمکت و وسایل کمک آموزشی بیش از 101 باب مدرسه در سطح کشور اقدام کرده است.

13 آبان ماه مصادف با روز دانش آموز فرصت مناسبی است تا فهرستی از اقدامات انجام شده توسط بانک ملی ایران در این زمینه مرور شود.

فهرست پیوست، تنها بخشی از فعالیت های بانک ملی ایران در حوزه تجهیز و توسعه مراکز آموزشی است و این روند جزو فعالیت های جاری بانک خواهد بود.



بخشی از فعالیت ها




شرکت گسترده مدیران و کارکنان بانک ملی ایران در راهپیمایی یوم الله 13 آبان

در روز مبارزه با استکبار جهانی مدیران و کارکنان بانک ملی ایران همدوش با سایر اقشار مردم در راهپیمایی روز 13 آبان شرکت کردند.

در این مراسم مسئولان و کارکنان بانک بار دیگر با حضور پر شور خود با آرمان های والای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.



اقدامات سیستماتیک بانک ملی ایران برای آزادسازی منابع محبوس

بانک ملی ایران طی یک فرایند مدون و برنامه ریزی شده، در حال آزادسازی منابع حبس شده خود در قالب مطالبات معوق و اموال مازاد است.

 پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور اکید دولت محترم مبنی بر لزوم فروش اموال مازاد بانک ها و نیز بازیابی منابع خارج شده از بانک در قالب تسهیلات که به حالت معوق در آمده اند، بانک ملی ایران در چند سال گذشته پیگیری این امور را به طور جدی در دستور کار داشته است.

بررسی عملکرد بانک نشان می دهد بانک ملی ایران در هر دو بخش موفقیت های چشمگیری حاصل کرده است.

در حالی که غیرجاری شدن تسهیلات پرداختی می تواند یکی از چالش های عمده نظام بانکی تلقی شود، بانک ملی ایران با مدیریت صحیح و تمرکز بر این بخش توانسته به شکل مطلوبی، نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات پرداختی (NPL) خود را کاهش دهد.

در پایان سال 1395 نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات پرداختی در این بانک معادل 7.8 درصد بود، در حالی که این نسبت در پایان سال 1396 به رقم 7.3 درصد کاهش یافت.

اما این روند متوقف نشد و با اقدامات جدی بانک، این نسبت در پایان سال گذشته (1397) با کاهشی چشمگیر به عدد 6.3 درصد رسید.

تعدیل این شاخص مهم بانکی در یک بانک بزرگ با گسترده عملیاتی وسیعی به اندازه کشورمان، اقدامی همه جانبه و پرچالش را می طلبید که خوشبختانه بانک ملی ایران با همه توان خود آن را پیاده سازی کرد.

روند وصول مطالبات معوق در بانک با قوت ادامه دارد و تیمی تخصصی در قالب اداره کل پیگیری و وصول مطالبات آن را انجام می دهند.

از سویی دیگر، بانک ملی ایران طی روندی منطقی، قانونی و گام به گام، در حال واگذاری اموال و املاک مازاد خود است.

گرچه در این راه نیز مشکلات و چالش های فراوانی وجود دارد، اما بر اساس گزارش های رسمی، این بانک هم اکنون پیشتاز فروش اموال مازاد است.

به تازگی گزارش اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده که نشان می دهد بانک ملی ایران در سال جاری بیشترین میزان فروش اموال مازاد را از آن خود کرده است.

 بر اساس جدول منتشر شده توسط این وزارتخانه از مجموع بیش از 40 هزار میلیارد ریال اموال مازاد واگذار شده توسط 12 بانک، بیشترین سهم به بانک ملی ایران مربوط بوده است.

سهم بانک ملی ایران از این میزان واگذاری طی دوره زمانی شروع سال تا مرداد ماه در قالب املاک و سهام، 17 هزار و 388 میلیارد ریال محاسبه شده است.

پیش از این رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که بانک ملی ایران از بانک هایی بوده که در واگذاری اموال و دارایی های خود نسبت به سایر بانک‌ها بهتر عمل کرده است.

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی روز 24 اردیبهشت ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در حوزه بازارهای مالی، این موضوع را اعلام کرد.

بانک ملی ایران این بخش از اقدامات خود را نیز در قالب سازمانی اداره کل مدیریت و فروش اموال تملیکی و مازاد پیگیری می کند.

با این روند، منابع آزاد شده ناشی از فروش اموال مازاد و نیز وصول مطالبات معوق، به چرخه پولی بانک بازگشته و در اختیار تسهیلات گیرندگان و یا نیازمندان به منابع مالی به اشکال مختلف قرار خواهد گرفت.

روند کاهش NPL بانک ملی ایران:

 

سال

 

نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات پرداختی

1395

7.8

1396

7.3

1397

6.3

 

 


اظهارات وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی


اظهارات وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصیوزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: بخش خصوصی در شرایط تحریم و محدودیت های ایجاد شده در صادرات نفت، نقش تاریخی خود را در کمک به اقتصاد کشور ایفا کرد.

 دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: به همت و تلاش همه آحاد جامعه، به ویژه بخش خصوصی، شرایط اقتصاد کشور برخلاف اهداف دشمن در اعمال تحریم ها بسیار متفاوت بوده و به شکل کاملا محسوسی رو به بهبود است.

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه های دشمن برای اقتصاد کشور تا به اینجای کار، نقش بر آب شده است تصریح کرد: این نتیجه تلاش بخش خصوصی کشور است که با شناسایی و ایجاد منافذ مناسب، به فعالیت های تولیدی و صادراتی خود ادامه داد و از نتایج آشکار آن هم رسیدن بازار ارز به تعادلی نسبی است به نحوی که امروز اعلام شده، تقاضا در بازار نیما از عرضه ارز کمتر است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر به دلیل رفتار های خصمانه دشمنان، صادرات نفت مشکل پیدا کرد، بخش خصوصی بخوبی آن را جبران و نقش تاریخی خود را ایفا کرد و در حقیقت به داد اقتصاد کشور رسید.

دژپسند با تاکید بر اینکه به دلایل مضایق ایجاد شده از سوی دشمنان، شرایط فعلی، نه مطلوب اما کاملا قابل قبول است، اظهار داشت: رشد ۱۷ درصدی وزنی آمار صادرات غیر نفتی هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گواهی روشنی بر این موضوع است.

وی افزود: در مورد مقایسه قیمتی صادرات غیر نفتی در هفت ماهه امسال با مدت مشابه سال قبل، گر چه به ظاهر شاهد کاهش ۱۱ درصدی هستیم اما اگر به بطن ارقام دقت کنیم متوجه می شویم، واقعیت امر کاملا متفاوت است، زیرا ما از چهار ماهه پایانی سال گذشته، بنا به درخواست صادر کنندگان،  قیمت های پایه صادراتی را اصلاح کرده و آن را بطور میانگین۳۰ درصد کاهش دادیم.

وزیر اقتصاد گفت: بنابراین اگر نسبت به همسان سازی مبانی ارزی اقدام کنیم، متوجه می شویم در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، ارزش صادرات غیر نفتی، در واقع رشدی ۱۰ درصدی داشته است و این با لحاظ تنگناهای شدید ایجاد شده از سوی آمریکا ، روند بسیار مطلوبی است.

دژپسند با اشاره به برآوردهای منتشره از سوی مرکز آمار ایران در مورد نرخ اشتغال و بیکاری در شش ماهه ابتدای امسال گفت: من در جلسه اخیر خود در ستاد اقتصاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی  نسبت به بررسی شرایط اقتصادی و به ویژه نرخ اشتغال و بیکاری این استان به عنوان یک مصداق عینی پرداختم.

وی با بیان اینکه نتایج به دست آمده در مورد استان خراسان رضوی بسیار امیدوار کننده بود، افزود: بررسی های ما که با وسواس و دقت کامل صورت گرفت حاکی از کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی خراسان رضوی به ۳.۶ و در مناطق شهری ١٠.٨درصد بود.

دژپسند گفت: همچنین در جریان بازدید از چندین واحد تولیدی در خراسان رضوی علایم بسیار مثبت و امیدوار کننده ای را شاهد بودیم که گذاشتن این علایم در کنار شاخص هایی چون افزایش مصرف برق واحد های صنعتی چشم انداز امیدوار کننده ای را به نمایش می گذارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به آمار جدید بانک جهانی در خصوص شاخص بهبود فضای کسب و کار و ارتقای یک رتبه ای جمهوری اسلامی ایران به رغم شرایط ناشی از تحریم که هر دولتی را خواه ناخواه به اعمال محدودیت های مختلف وا می دارد، افزود: با این وجود به پشتوانه و  همراهی بخش خصوصی، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود می باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: من با توجه به آمار های اقتصادی شش ماهه ابتدای امسال اعلام می کنم که اقتصاد ایران ظرفیت جهش را دارد و برای استفاده از این ظرفیت ها، بخش خصوصی می تواند نقش تعیین کننده خود را ایفا نماید.

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت:  آمریکا بعد از بد عهدی و خروج از برجام، در روز ۱۳ آبان سال گذشته ، سالروز تسخیر لانه جاسوسی، رسماً تحریم های ضد ایرانی را اعمال کرد و ادعا نمود جمهوری اسلامی را ظرف مدت سه ماه به زانو در خواهد آورد، که به لطف الهی با ایستادگی مردم و اقتدار اقتصادی نظام، عملا در این کار ناکام ماند.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: