NPL پایین، حاصل بهداشت اعتباری بالای بانک ملی ایران

نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) بانک ملی ایران در سطح مطلوبی قرار گرفته و از متوسط نظام بانکی بسیار پایین تر است، اما این رقم چگونه حاصل شده است؟

  • ۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۳:۴۳:۰۰
  • 2313

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، در پایان سال 1395 نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات پرداختی در این بانک معادل 7.8 درصد بود، در حالی که این نسبت در پایان سال 1396 به رقم 7.3 درصد و در سال گذشته با کاهشی چشمگیر به عدد 6.3 درصد رسید.

گرچه تلاش های بانک ملی ایران برای وصول مطالبات معوق به روش های قانونی بسیار موثر بوده و از این طریق حجم گسترده ای از این مطالبات به شکل جاری در آمده است، اما نباید نقش بهداشت اعتباری در ارائه تسهیلات را نیز در فرایند کاهشی NPL نادیده گرفت.

اعتبارسنجی مشتریان هنگام پرداخت تسهیلات، یکی از مهمترین اقداماتی است که همه واحدهای بانک ملی ایران به رعایت آن موظف شده اند و پس از آن تضامین کافی نیز از تسهیلات گیرندگان دریافت خواهد شد.

با این روند، علاوه بر این که هزینه شدن منابع تسهیلاتی در محل خود تضمین می شود، بازگشت منابع به منظور قرار گرفتن آن در اختیار سایر متقاضیان نیز قطعی خواهد شد و در نتیجه علاوه بر گردش نقدینگی، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی نیز کاهش خواهد یافت.

پیش از این معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) بانک ملی ایران را در مقایسه با متوسط این عدد در نظام بانکی «خیلی خوب» عنوان کرده بود.

عباس معمار نژاد با بیان این که این شاخص در بانک ملی ایران در مقایسه با کل نظام بانکی جزو کمترین هاست، تاکید کرده بود که متوسط NPL برای کل نظام بانکی کشور بیش از 11 است.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: