بخش سوالات متداول پرتال بانک ملّی ایران

بازدید کننده گرامی، در صورتی که پاسخ سوالات خود را در این بخش پیدا نکردید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در صفحه تماس با ما با کارشناسان بانک ملّی ایران در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از بخش جستجو استفاده نمایید.

شماره مشتری شماره 10 رقمی است که در زمان افتتاح حسابهای متمرکز به مشتری اختصاص می‌یابد و می توان با مراجعه به خودپردازهای بانک ملی و گرفتن مانده حساب و یا مراجعه به شعب از شماره مشتری خود آگاهی یافت.
سیستم سبا همان سیستم بانکداری اینترنتی است که می‌توان با عضویت در آن از طریق سایت www.bmi.ir اموری از قبیل دریافت صورتحساب لحظه‌ای، پرداخت قبوض، اطلاع از مانده حساب، اعلام مانده تسهیلات و پرداخت اقساط تسهیلات، انتقال وجه بین حسابهای متمرکز بانک ملی و حسابهای سایر بانک ها (ساتنا) را انجام داد.
در این صورت مشتری می‌‌بایستی تقاضای کتبی خود را مبنی بر Lock شدن دستگاه به یکی از شعبه های بانک ملی ایران ارائه نماید و در آن شماره سریال دستگاه و عدد 7 رقمی مشاهده شده روی دستگاه‌ را به شعبه اعلام نماید. شعبه درخواست مزبور را به شماره 60993827 فاکس نموده و درپی آن، رمز هشت رقمی Unlock مربوطه به شعبه اعلام می‌گردد.
در این صورت مشتری می‌بایست تقاضای کتبی خود، مبنی بر فراموش کردن کد کاربری به همراه شماره پیگیری که در هنگام ثبت‌نام اولیه از سیستم دریافت کرده است؛ را به یکی از شعبه ها اعلام نماید. شعبه درخواست مزبور را به شماره 60993827 فاکس نموده و درپی آن، شناسه مربوطه به شعبه اعلام می‌گردد.
1- دستگاه رمزیاب را با فشردن کلید play ( کلیدی که علامت مثلث دارد ) روشن کنید. 2- کد pin دستگاه (کد4 رقمی) را وارد نمایید تا کلمه apply ظاهر شود. 3- کلید play را به مدت 2 ثانیه فشار دهید تا علامت " New Pin" ظاهر شود. 4- pin جدید 4 رقمی مورد نظر را وارد کرده و سپس برای تائید، آن را دوباره وارد نمایید.
قیمت فروش سفته برای هر یک میلیون تومان برابر هزار تومان می‌باشد که روی سفته ثبت شده است.
حداقل مبلغ برای افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز 500,000 ریال می باشد. قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران، سالیانه یک بار انجام می پذیرد که تاریخ آن از طریق رسانه های گروهی به اطلاع عموم خواهد رسید.
سحاب سامانه ای است که به مشتریان بانک امکان می دهد تا با استفاده از کارت خود بتوانند به کارت هر بانک عضو ‌شتاب حواله کنند.
برای استفاده از خدمات سحاب در شعبه‏‌، از دستگاه کارتخوان (pin pad)، تکمیل فرم مخصوص و منوی تحویلداری استفاده می شود.
سقف حواله «‌سحابی» از طریق خودپرداز و اینترنت بانک برای هر کارت در هر شبانه روز معادل سی میلیون ریال است. و از طریق شعب برای هر کارت در هر شبانه روز معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال است.
تا مبلغ ده میلیون ریال: پنج هزار ریال به ازای هر ده میلیون ریال اضافه دو هزار ریال به رقم فوق افزوده می شود. یعنی از مبلغ بالاتر از ده میلیون تا بیست میلیون ریال جمعاً 7 هزار ریال و از مبلغ از بیست میلیون تا سی میلیون ریال نه هزار ریال کارمزد بطور اتوماتیک از حساب انتقال دهنده کسر می شود.
1- با مراجعه به شعب مجهز به دستگاه pin pad (در ساعات کاری) 2- خودپردازها (در تمامی ساعات شبانه روز) 3- در اینترنت و سایت بانک گزینه انتقال وجه شتابی.
انتقال هم از بانک مبدا و هم بانک مقصد امکان پذیر است.
انتقال وجه تا سقف 30,000,000 ریال در هر روز امکان پذیر است.
معمولاً در این حالت کارت توسط دستگاه ضبط می شود و مشتری باید با کارت ملی خود صبح روز بعد به همان شعبه مراجعه کند. ولی اگر می ترسد کارت از دستگاه بیرون آید و کسی سوء استفاده کند، می تواند کارت را مسدود کند.
اگر خودپرداز و کارت مربوط به بانک ملی باشد، روز بعد ابتدا مانده حساب کنترل می شود که چنانچه وجه به حساب برگشت نخورده بود، باید به شعبه ی صاحب دستگاه خودپرداز مراجعه شود. اگر میسر نبود به یکی دیگر از شعب بانک ملی رجوع گردد. اگر خودپرداز ملی و کارت سایر بانکها، مرکز شتاب (33924690) پاسخگو می باشد و چنانچه خودپرداز برای سایر بانکها و کارت صادره بانک ملی باشد، بانک مربوطه وظیفه پیگیری دارد.
مشتری می تواند از دستگاه خودپرداز اطلاعات سه شارز آخر را بگیرد. در غیر اینصورت اگر خودپرداز ملی باشد، با 83376 تماس بگیرد و در صورتیکه خودپرداز مربوط به سایر بانک ها باشد، بانک پشتیبانی کننده دستگاه پاسخگو است.
زیرا ملی کارت مورد نظر به دلیل قرار گرفتن در میدان های مغناطیسی خراب شده و باید کارت جدید تقاضا شود.
ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آنی می باشد. ساتنا سامانه ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنشهای بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد. به عبارت دیگر حواله الکترونیکی پول از یک حساب در یک بانک به حساب دیگر در بانک دیگر.
 در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) می باشند، می توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانکها اقدام نمایند.  سامانه یاد شده به مشتریان یک بانک این امکان را می دهد که با مراجعه به شعبه های بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک، حواله هایی با مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند.  با توجه به امکان صدور حواله الکترونیکی بین بانکی از طریق اینترنت (سبا)، مشتری نیاز به مراجعه به شعب بانک را نیز نخواهد داشت. البته انتقال ساتنا از طریق سبا تا سقف پانصدمیلیون ریال در هر روز انجام می شود. اما انتقال ساتنا در شعبه محدودیت ندارد.  حواله های ساتنا بدون محدودیت جغرافیایی و بین شهرهای مختلف، طی روز انجام می شوند.  مشتریان دارای حساب در بانک ملی ایران برای صدور حواله های ساتنا می توانند به یکی از شعبه های این بانک مراجعه نموده و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک (سبا) با در اختیار داشتن شماره حساب شبای بانک مقصد این عملیات را انجام دهند.  شماره حساب شبای هر بانک صرفاً از سوی همان بانک ارائه می گردد.
در ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری بصورت تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می شود و سرعت نسبتاً قابل قبولی دارد که بین 2 ثانیه الی 20 دقیقه (در بانکهای گوناگون، این مدت زمان متفاوت است.) در پایا تسویه حساب و واریز به حساب مقصد با تاخیر و در ساعتهای مشخصی و به صورت دسته ای می باشد و حتی ممکن است تا آخر وقت اداری طول بکشد. در سامانه سبا : سقف انتقال وجه از طریق پایا حداقل یک ریال و حداکثر 150 میلیون ریال و طی سه مرحله 50 میلیون ریالی ، اما از طریق ساتنا حداقل 150 میلیون ریال و در مجموع تا سقف حداکثر 500 میلیون ریال انجام می شود. در شعبه : سقف انتقال وجه از طریق پایا حداقل یک ریال و حداکثر نامحدود، اما از طریق ساتنا حداقل 150 میلیون ریال و حداکثر نامحدود انجام می شود.
خیر- چون ساتنا و پایا از طریق بانک مرکزی انجام می شوند، در روزهای تعطیل قطع می باشند.
"شبا" یا شماره حساب بانکی ایران، به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، توسط بانک مرکزی و مطابق با استاندارد 13616-ISO، تعریف شده و در تمام سامانه های پرداخت بین بانکی منحصرا از شبا استفاده می شود. هر شماره حساب بانکی یک کد "شبا" دارد. IR06 2960 0000 0010 0324 2000 01 مثال:
لازم است از طریق موبایل یک پیام کوتاه در قالب زیر از سوی متقاضی به شماره 20008018 ارسال گردد. چند دقیقه بعد از ارسال پیام، پاسخ به همراه کد شبای درخواستی برای مشتری بصورت پیام کوتاه ارسال می شود. فرمت ارسال پیام کوتاه: برای دریافت کد شبای حساب سپرده: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد صفر - مثال: 0301436204006 0 برای دریافت کد شبای حساب تسهیلات: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد یک - مثال: 0301436204006 1
در سایت بانک ملی از طریق منوی خدمات الکترونیکی بر روی آیتم دریافت شناسه شبا بانکی کلیک کرده تا صحفه مربوطه باز می شود. سپس شماره حساب را تایپ می کنیم تا شناسه شبا را نمایش دهد.
خیر- برای دریافت شبای شماره حساب هر بانک، مشتری باید به سایت همان بانک مراجعه کند . سایت بانک ملی فقط شبای حسابهای بانک ملی را نمایش می دهد.
خیر- درحال حاضر این سرویس جهت حسابهای متمرکز (سیبا) فعال می باشد. شماره حسابهای متمرکز(سیبا) شامل 13 رقم می باشد.
1- مدل 260 VASCO : الف: دستگاههایی که شماره سریال آنها با 31 شروع می شود. ب: دستگاههایی که شماره سریال آنها با 24 شروع می شود. 2- مدل300 VASCO : دستگاههایی که شماره سریال آنها با 1 شروع می شود. 3- مدل AMP یا همان PSP: الف: دستگاههایی که شماره سریال آنها با 100 شروع می شود. ب: کارتهای تولید رمز که در سیستم رعد فعال می شود و شماره سریال آنها با 717 شروع می شود.
الف- باتوجه به نوع عملیات، اطلاعات دستگاه باید در یکی از منوهای زیر در سیستم سیبا شعبه ثبت می شود :  اگر مشتری تازه عضو سبا شده و بار اول است که رمزیاب می گیرد، در منوی 441  جهت تعویض دستگاه رمزیاب یا جهت اصلاح شماره سریال دستگاه در منوی 442  اگر شناسه کاربری غیرفعال شده در منوی 443 روش ثبت اطلاعات دستگاه رمزیابباتوجه به نوع آن به شرح زیر می باشد : 1) چنانچه سریال رمزیاب با اعداد 31 و 24 شروع شود، نوع دستگاه260 Vasco انتخاب شود و اگر: 1-1) سریال رمزیاب با 24 شروع شود، باید10رقم شماره سریال را کامل و بدون خط تیره ثبت کرد. 1-2) سریال رمزیاب با 31 شروع شود، باید8 رقم شماره سریال را بدون عدد31 وخط تیره ثبت کرد. 2) چنانچه سریال رمزیاب با عدد 1 شروع شود، نوع دستگاه300 Vasco انتخاب می شود و سریال دستگاه 8 رقمی و بدون خط تیره ثبت می گردد. 3) چنانچه سریال رمزیاب با عدد 100 شروع شود، نوع دستگاه PSP انتخاب می شود و سریال دستگاه 9 رقمی و کامل بدون خط تیره ثبت می گردد.. 4) کارتهای رمز سیستم رعد در سبا که نوع دستگاه PSP انتخاب می شود و شماره سریال 9 رقمی و کامل بدون خط تیره ثبت می گردد.
کاربران می توانند با گرفتن شماره #717* وارد سامانه رعد ملی شوند. پس از ورود به سامانه با ارسال عدد 7 ثبت نام در سامانه انجام می گیرد. هرکاربر می تواند 4 کارت خود را در سامانه تعریف نموده و بطور همزمان اطلاعات مربوط به آنها را درسامانه مشاهده و استفاده کند. جهت استفاده از بخش های معرفی کارتها، عملیات مسدود نمودن، اضافه نمودن کارت، موجودی و خرید نیاز مراجعه به شعب نداشته و بلافاصله توسط کاربر قابل فعال سازی است.
کلیه فروشندگان محترمی که دارای پایانه فروش بانک ملی ایران می باشند، می توانند با اعلام شماره پایانه خود به دارندگان کارت های بانک ملی ایران امکان پرداخت وجه خرید را از طریق رعد ملی بدون استفاده از کارت و دستگاه کارتخوان فراهم نمایند. ضمناً فروشندگان / پذیرندگان ملی در صورت عدم آگاهی از شماره پایانه خود به منظور آگاهی از شماره پایانه می توانند آن را که به صورت عددی 8 رقمی است در رسید پایانه فروش خود ملاحظه نمایند.
1) روشن کردن دستگاه با فشردن دکمه  2) پس از روشن شدن، شماره سریال دستگاه بر روی صفحه آن به نمایش در می آید. 3) بلافاصله دگمه صفر را به مدت چند باید ثانیه نگه داشت. 4) پس از آشکار شدن کلمه 1PIN یک عدد 4رقمی به دلخواه به عنوان رمز وارد شود. 5) پس از آشکار شدن کلمه 2PIN همان عدد تکرار شود. 6) پس از نمایش کلمه welcome PIN برای بار سوم همان عدد وارد شود. 7) پس از این مرحله دستگاه خاموش شده و PIN مربوطه در دستگاه ذخیره می شود. دفعات بعد پس از فشردن دکمه  و مشاهده کلمه PIN1 کافی است همان عدد چهار رقمی وارد شود تا دستگاه آماده کار شود. برای تغییر pin رمزیاب های مدل PSP باید وقتی دستگاه روشن شد، دگمه صفر را چند ثانیه نگه دارید تا کلمه old pin مشاهده شود. pin قبلی را وارد کنید تا کلمه pin new را نشان دهد. در این مرحلهPin جدید را تعریف و تایید کنید.
تنها با یک شماره گیری ساده (#717*) و سپس ارسال عدد 7 ، بدون نصب نرم افزار و یا تنظیمات خاص قابل استفاده می باشد.
1) دستگاه رمزیاب را با فشردن کلید ◄ روشن کنید. 2) در مقابل کلمه1 PIN عدد 1234 را وارد کنید . 3) برای تعویض Pin cod کلید ◄ را به مدت 2 ثانیه فشار دهید تا علامت ”new pin” ظاهر شود. 4) حال عدد 4 رقمی جدید را وارد کنید. 5) پس از مشاهده کلمه " new pin conf“ مجددا همان رمز را وارد کنید. پس از این رمز جدید شما جایگزین رمز اولیه شده و در هنگام استفاده باید برای روشن کردن دستگاه از این رمز استفاده نمایید.
با توجه به اینکه این سامانه از بستر مخابراتی (‌ussd) به جای پیامک استفاده می نماید، لذا هیچ هزینه ای برای کاربر ندارد.
این خدمت را می توان بدون پرداخت هزینه ای فقط در کشور امارات استفاده کرد.
خیر - چون رمز ورود به سامانه رعد ملی مشتری را تنها خود او می داند. در صورت مفقود یا ربوده شدن گوشی همراه، این خدمت برای دیگری قابل دسترسی نخواهد بود و با تعویض سیم کارت اطلاعات شما به سیم کارت جدید منتقل می شود. ضمناً در این سامانه هیچ گونه اطلاعاتی در گوشی ذخیره نشده و اطلاعات مشتری به صورت کدگذاری شده در بستر USSD ارسال و دریافت می شود و مانند سیستم پیامکی نمی باشد. لذا از نظر امنیتی نگرانی را درخصوص سرقت اطلاعات برای کاربر خود بدنبال ندارد.
برای فعال سازی در سیستم بانک ایران (teller) از طریق گزینه‌های 441 (احراز هویت الکترونیکی- کاربر جدید) و 442 (احراز هویت الکترونیکی- دستگاه رمزیاب جدید)، پس از انتخاب نوع PSP شماره سریال رمزیاب را از روی کارت مزبور (رمزیاب رعد ملی) به تعداد 9 رقم در فیلد موجود در نرم افزار تحویلداری وارد نمایند. از مجوز امنیتی مندرج بر روی کارت نیز به منظور ثبت در سامانه رعد ملی و فعال‌سازی در گوشی تلفن همراه استفاده می‌گردد.
درخصوص استفاده از این سامانه بعنوان دستگاه تولید رمز یکبار مصرف مشتریانی که در سامانه بانکداری اینترنتی (سبا)‌ ثبت نام نموده اند در هنگام مراجعه به شعبه یک کارت حاوی کد محرمانه دریافت نموده و با وارد کردن آن در سامانه می توانند از تلفن همراه خود بعنوان دستگاه تولید رمز یکبار مصرف استفاده نمایند.
برای هرکارتی که ثبت می کنید سیستم یک شماره شناسه می خواهد که شما به دلخواه یک عدد یک رقمی بین 1 تا 4 انتخاب می کنید.
لطفا به وب سایت بانک، بخش سامانه ها ، زیر مجموعه معرفی خدمات مراجعه نمایید
1) ورود به سایت بانک ملی 2) کلیک روی پیوند « خدمات بانکداری اینترنتی» و سامانه بانکداری اینترنتی (سبا) 3) کلیک روی پیوند «‌ورود» 4) کد کاربری را در کادر « شناسه کاربری » وارد نمایید. 5) دستگاه رمزیاب را با فشردن کلید روشن کنید. 6) وارد کردن کد pin دستگاه (کد 4 رقمی) 7) انتخاب عدد «1» پس از مشاهده کلمه APPLI 8) یک عدد 6 رقمی در دستگاه ظاهر می شود که باید آن را در کادر « رمز عبور» وارد نمایید و کلیه enter را فشار دهید.
1) پس از ورود به سایت و کلیک روی گزینه انتقال وجه می توانید مبلغ مورد نظر حساب مبدأ یکی از حسابهای شخصی تان و حساب مقصد را مشخص نمایید. در مرحله بعد سه عدد 5 رقمی برای شما نمایش داده می شود. 2) دستگاه رمزیاب را با فشردن کلید روشن کنید. 3) وارد نمودن pin دستگاه (کد 4 رقمی) 4) انتخاب عدد «2» پس از مشاهده کلمه APPLI 5) پس از این مرحله باید سه عدد 5 رقمی را به ترتیب وارد دستگاه کنید. 6) عدد 5 رقمی اول را از سایت بگیرد و وارد دستگاه کنید، دستگاه به صورت خودکار عدد بعدی را از شما می گیرد. این کار را تا عدد 5 رقمی سوم تکرار کنید. 7) عدد 6 رقمی حاصل را در جعبه متن «‌ امضای الکترونیکی» وارد نمایید و کلید ادامه را فشار دهید.
سامانه ای که هر مشتری بدون نیاز به هر گونه نرم افزار و یا گوشی خاص، از طریق تلفن همراه (هر مدلی) و یک سیم کارت (فقط همراه اول یا ایرانسل) امکان استفاده از برخی خدمات ذیل را دارد: خرید - اعلام موجودی - پرداخت اقساط غیر متمرکز - مسدودی کارت - خرید شارژ - پرداخت قبض - انتقال وجه کارت به کارت درون بانکی – OTP یا رمز یکبار مصرف .
دستگاه رمزیاب خراب شده است. مشتری باید در سامانه سبا فرم درخواست رمزیاب جدید را تکمیل کند. سپس دو روز بعد با در دست داشتن شماره پیگیری به شعبه مراجعه کند تا شعبه نسبت به تحویل رمزیاب جدید و ثبت مدل و سریال آن در منوی 442 سیبا اقدام نماید. پس از طی 48 ساعت کشتری می تواند با دستگاه جدید جهت ورود به سامانه سبا اقدام نماید.
مشتری باید در سامانه سبا فرم درخواست رمزیاب جدید را تکمیل کند. سپس دو روز بعد با در دست داشتن شماره پیگیری به شعبه مراجعه کند تا شعبه نسبت به تحویل رمزیاب جدید و ثبت مدل و سریال آن در منوی 442 سیبا اقدام نماید.
دگمه های دستگاه تحت فشار قرار بگیرد. یا 3 بار Pin cod اشتباه وارد شود.
باید چندبار Pin cod اشتباه وارد کند تا رمزیاب قفل شده و کد Lock pin نشان دهد، سپس اقدامات مربوط به قفل شدن توکن انجام شود.
ورود به سایت بانک ملی: www.bmi.ir ← منوی خدمات الکترونیکی ← سامانه بانکداری اینترنتی (سبا) ← تکمیل فرم عضویت در سبا و انتخاب شعبه ای که دسترسی به آن آسان باشد ← تائید و دریافت شماره پیگیری و کد کاربری که سیستم نمایش می دهد ← مراجعه به شعبه پس از دو روز به همراه شماره پیگیری و اصل کارت ملی ← اخذ دستگاه توکن و یا کارت رمزیاب از شعبه (شعبه باید در منوی441 سیبا شماره سریال و نوع دستگاه رمزیاب مشتری را ثبت کند. ) توجه : 48 ساعت پس از تحویل رمزیاب به مشتری ، کد کاربری مربوطه فعال شده و می تواند با ورود کد کاربری و رمز تولید شده از رمزیاب وارد سامانه سبا شود.
مشتری یک کد 7 کاراکتری شامل حروف یا عدد یا تلفیقی از حروف و عدد به عنوان کاربری پیشنهادی در فرم عضویت ثبت می کند، پس از اتمام ثبت نام ، سیستم 3 عدد تصادفی به انتهای 7 کاراکتر اضافه کرده که تبدیل به شناسه (کد) کاربری10 کاراکتری می شود و در اصل کد کاربری مشتری برای ورود به سامانه سبا همین کد10 کاراکتری است که همیشه ثابت و غیر قابل تغییر است.
بلی - شناسه کاربری می تواند از 7 عدد یا 7 حرف یا 7 کاراکتر تلفیقی از عدد و حروف تشکیل شده باشد.
باید 3 تا صفر قبل از اولین عدد اضافه کند تا به 10 رقم برسد. مثال 9876543 باید به 0009876543 تغییر یابد.
خیر – شناسه کاربری همواره ثابت و غیرقابل تغییر است.
 نمایش حساب  نمایش مانده حساب  نمایش خلاصه حساب  تعیین مبلغ چک (فقط برای اشخاص حقوقی دولتی)
هرگونه عملیات مالی بر روی حساب حقوقی از طریق سبا غیرممکن می باشد.
زیرا سامانه سبا بر اساس شماره مشتری کار می کند و همه حساب ها ی یک شماره مشتری که عضویت سبا دارد، به طور پیش فرض نمایش داده می شوند. شماره حسابی که شماره مشتری اش متفاوت می باشد، تنها در صورت یکسان سازی با شماره مشتری عضو سیستم سبا قابل دسترسی در سبا می باشد.
مشتری باید فرم فعال سازی شناسه کاربری را در سامانه سبا تکمیل کند و دو روز بعد با در دست داشتن کد پیگیری به شعبه مراجعه کند تا شعبه در منوی 443 سیبا عملیات فعال سازی را انجام دهد. مشتری نیز 48 ساعت بعد می تواند وارد سبا شود.
در صورت فقدان، سرقت، خرابی دستگاه و همچنین اگر شعبه شماره سریال یا نوع دستگاه رمزیاب را در سیبا شعبه اشتباه وارده کرده باشد.
مشتری باید پس از تکمیل فرم مذکور شماره پیگیری اعلام شده از سیستم را یادداشت و دو روز بعد به شعبه مراجعه کند که پس از 48 ساعت می تواند جهت ورود به سبا اقدام نماید. اقدامات شعبه : الف) در صورت فقدان، سرقت و خرابی دستگاه، یک رمزیاب جدید به مشتری تحویل دهد و در منوی 442 سیبا اطلاعات آن را ثبت کند. ب) در صورتی که در ثبت سریال یا نوع دستگاه اشتباهی رخ داده باشد، باید نسبت به اصلاح آن در منوی 442 سیبا اقدام نماید.
ابتدا در سیستم سبا از منوی عملیات حساب، منوی انتقال وجه را باز کرده و سپس گزینه مدیریت حسابها را انتخاب می نماییم. جدول حسابهای شناخته شده باز می شود که حساب مورد نظر (چه حساب سیبایی چه شبایی) را انتخاب کرده و بر روی دگمه حذف کلیک می کنیم.
باید حداقل 6 و حداکثر 16 کاراکتر و تلفیقی اعداد و حروف باشد. لازم به ذکر است از نشانه نمی توان استفاده کرد.
زیرا با مرورگر MOZILA FIREFOX وارد سامانه شده است. یا قبلا" پنجره انتخاب شعبه باز شده است. بهتر است از مرورگر EXPLORER INTERNET نسخه 8 یا 9 است.
زیرا مراکز دولتی فیش واریز را برای اعمال در صورتهای مالی خود از مشتری درخواست می کنند. لذا جهت واریز وجه به حسابهای دولتی می توان یکی از دو روش ذیل را انتخاب نمود: الف- از طریق pos منصوبه در آن ادارت . ب- از طریق درگاه اینترنتی آن ادارات.
مشتری باید تقاضای کتبی خود را مبنی بر فراموشی شناسه کاربری سبا به یکی از شعب ارائه دهد و شماره پیگیری که هنگام عضویت در سبا از سیستم اخذ کرده بود، در آن قید نماید. شعبه نیز باید درخواست مشتری را طی نامه کتبی به واحد callcenter دورنگار نماید تا پاسخ متعاقباً به شعبه اعلام گردد.
مانده و گردش حساب آنلاین را نشان می دهد، اما حداکثر تا 50 تراکنش آخر و بازه زمانی مربوط به سرور جاری سبا را نمایش می دهد.
مشتری باید به شعبه مراجعه کرده و نسبت به یکسان سازی شماره مشتری های حسابهای خود اقدام کند. توجه به این نکته ضروری است که تنها شماره مشتری هایی که در سیستم سبا تعریف نشده اند، باید یکسان سازی شوند.
به دلیل اشتباه بودن رمز امکان ورود به سیستم را نخواهد داشت و ممکن است دفعات بعد سیستم رمز دستگاه را نپذیرد.
مشتری می تواند طی تماس تلفنی با call center شماره پیگیری خود را اخذ نماید. همچنین شعبه مربوطه نیز با ورود شماره حساب یا شماره مشتری کاربر به شماره پیگیری دسترسی خواهد داشت.
زیرا شماره مشتری یکسان شده با شماره مشتری که در سبا عضو بوده مغایرت دارد. جهت رفع مشکل باید با شماره مشتری جدید فرم عضویت در سبا را تکمیل تا با این شماره جدید در سبا عضو شود.
این اتفاق در هنگام استفاده از مرورگر EXPLORER INTERNET نسخه10 رخ می دهد. زیرا این مرورگر فعلاً با مرورگر سامانه سبا هم خوانی ندارد و در حال حاضر از نسخه 8 یا 9 باید استفاده شود.
علت این است که دستگاه رمزیاب خراب می باشد. جهت اطمینان از این موضوع ، مشتری باید ابتدا با واحد call center تماس بگیرد و اطلاعات توکن خود را اعلام نماید. واحد مذکور از طریق بخش پشتیبانی سبا از دستگاه تست می گیرد یا آن را reset می کند، اگر مشکل خرابی دستگاه برطرف نشد، مشتری باید در سامانه سبا ، فرم درخواست رمزیاب جدید را تکمیل کند و با شماره پیگیری خود به شعبه مراجعه نماید.
دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. ممکن است: الف- کاربر جدیداً عضو سبا شده باشد، اما قبل از مدت 48 ساعت اقدام به ورود به سبا نموده است. ب- به دلیل اشکال سیستمی، شناسه کاربری اش هنوز فعال نشده باشد. ج- شناسه کاربری را اشتباه وارد می نماید. د- به دلیل تغییر اطلاعات شناسنامه ای در شعبه، عضویت اش حذف شده باشد.
زیرا کد کاربری پیشنهادی بیش از حد تکراری است. مثال: 1234567، Alireza یا... که بسیار تکراری شده اند و سیستم دیگر آنها را نمی پذیرد.
زیرا مشتری رمز دوم کارت خود را اشتباه تایپ نموده و آن را غیرفعال کرده است. لذا باید مجدداً به خودپرداز ملی مراجعه و جهت کارت مذکور رمز دوم جدید تعریف کند.
ابتدا مشتری تا 3 دقیقه منتظر مانده و بعد جهت ورود به سبا اقدام می نماید. چنانچه مجدداً با همین پیغام مواجه می کند، باید با واحد call center تماس بگیرد تا واحد مذکور با اطلاع به بخش پشتیبانی سبا نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.
فردی که دستگاه در اختیار اوست، می تواند از آن استفاده کند، اما مشتری دیگر باید در سامانه سبا فرم درخواست رمزیاب جدید را تکمیل کند و پس از مراجعه به شعبه ، دستگاه جدید تحویل بگیرد.
اشکال سیستمی است. جهت رفع مشکل، مشتری باید cookies و History کامپیوتر خود را پاک کند و پنجره مرورگرش را بسته و مجدداً تلاش کند.
این دستگاه lock یا قفل شده است. دستگاه های مدل260 Vascoو 300 Vasco وقتی lock می شوند، یک عدد 7 رقمی نشان می دهند که برای رفع مشکل، مشتری باید به شعبه مراجعه کند تا شعبه فرم درخواست کد unlock را با ذکر شماره سریال و کد lock تکمیل کرده و آن را به واحد call center دورنگار نماید. یک کد 8 رقمی unlock توسط واحد مذکور تهیه و به شعبه ارسال می گردد. مشتری باید کد 8 رقمی اعلام شده را در دستگاهش وارد نماید تا از حالت قفل درآید. در این حالت، دستگاه به پیش فرضهای اولیه اش باز می گردد. یعنی اگر دستگاه مدل vasco باشد، pin آن 1234 می شود و اگر مدل psp باشد، pinآن یک عدد 4رقمی به دلخواه مشتری تعریف می شود.
نشانه این است که مشتری رمز (pin) را اشتباه زده است که جهت رفع مشکل باید دگمه play را بزند و پس از نمایش 4 خط تیره بر روی دستگاه، رمز (pin) صحیح را وارد کند تا دستگاه از حالت fail در آید. اگر pin را فراموش کرده باشد باید چند بارpin اشتباه وارد کند تا دستگاه قفل شود و کد Lock pin نشان دهد. سپس باید جهت دریافت کدpin unlock به شعبه مراجعه کند.
متن امنیتی تایپ شده با تصویر مطابقت ندارد.
این دستگاه lock یا قفل شده است. دستگاه های مدل psp وقتی lock می شوند، به جای کد 7 رقمی، این کلمه را نشان می دهند که برای رفع مشکل مشتری باید به شعبه مراجعه کند و کد unlock درخواست نماید.
مشکل این است که یا مشتری کد unlock را اشتباه تایپ می کند و یا رمزیاب خراب شده است. در صورت خرابی دستگاه، مشتری باید تقاضای رمزیاب جدید نماید یا چندبار رمز را اشتباه بزند تا رمزیاب دوباره یک عدد lock جدید بدهد. سپس آن عدد را دوباره به شعبه ارائه دهد تا عدد unlock جدید دریافت کند.
یکی از اطلاعات از جمله : شماره مشتری، شماره حساب، شماره شناسنامه/ثبت، تاریخ تولد/ثبت اشتباه است. مشتری باید با شناسنامه و کارت ملی به شعبه ای که در آن حساب خود را افتتاح نموده است، مراجعه نماید تا شعبه پس از کنترل اطلاعات شخصی مشتری در سیستم، نسبت به اصلاح مغایرتهای موجود اقدام نماید. پس از 24 ساعت مشتری می تواند فرم عضویت در سبا را تکمیل نماید.
اگر باطری آن عوض شود. یا با رمز های آن امکان ورود نباشد.
ممکن است به علت خرابی توکن و اشتباه بودن رمزهای آن باشد یا شعبه شماره سریال یا نوع دستگاه را در سیستم به صورت اشتباه درج کرده باشد.
ممکن است شماره سریال یا نوع دستگاه توسط شعبه اشتباه ثبت شده باشد، گاهی نیز به دلیل اشکالی در سرور سیستم بوجود آمده است که کاربر باید در زمان دیگری برای ورود به سبا اقدام کند.
مشتری با مرورگری به غیر از EXPLORER INTERNET نسخه 8 یا 9 وارد سامانه سبا شده است.
دستگاه خراب شده است و مشتری باید تقاضای رمزیاب جدید بنماید.
مشتری با مرورگری به غیر از Internet Explorer وارد اینترنت شده است یا به جای تایپ اطلاعات مورد نیاز، آنها را از جایی دیگر کپی می کند.
زیرا شعبه در هنگام جستجو، شماره پیگیری را در منوی 441 بدون خط تیره تایپ می کند، در صورتیکه تایپ خط تیره ضروری می باشد. البته گاهی ممکن است به علت مغایرت اطلاعات شناسنامه ای مشتری در سیستم شعبه یا به دلیل دیگری ، شناسه کاربری او در سبا reject شده باشد.
زیرا یا کاربری و عضویت مشتری به دلیلی ( مثلاً تغییر اطلاعات شناسنامه ای در شعبه ) در سیستم سبا لغو شده یا مشتری دارد یک کد کاربری اشتباه در فیلد مربوطه وارد می کند باید همان کد 10کاراکتری قبلی اش را تایپ کند.
 به حساب خود شخص: هر بار تا مبلغ000ر000ر500 ریال و سقف روزانه انتقال وجه 000ر000ر000ر3 ریال (محدودیتی در دفعات وجود ندارد)  به حساب سایرین (در بانک ملی) : هر بار تا مبلغ 000ر000ر500 یال و سقف روزانه انتقال وجه 000ر000ر000ر3 ریال  انتقال وجه ساتنا:‌ هر بارحداقل مبلغ 000ر000ر150 ریال و سقف روزانه انتقال وجه 000ر000ر500 ریال  انتقال وجه پایا:‌ هر بار تا مبلغ 000ر000ر50 ریال و سقف روزانه انتقال وجه 000ر000ر500 ریال  انتقال وجه شتابی کارت به کارت:‌ روزانه مبلغ 000ر000ر30 ریال  انتقال وجه ملی کارت به ملی کارت:‌ روزانه مبلغ 000ر000ر100 ریال
این بخش تنها برای حسابهای دولتی فعال و عملیاتی شده است.
زیرا سامانه سبا طوری برنامه ریزی شده که اگر کاربر در سه مرتبه نامتوالی ورود به سبا ( یعنی در روزها یا ساعات گوناگون) رمز ورود را اشتباه تایپ کند، در مرتبه چهارم با اینکه یک بار رمز اشتباه درج شده است، سیستم سبا کاربر را غیرفعال می کند.
بلی- در صورتی که شماره مشتری تسهیلات مورد نظر با شماره مشتری حساب تعریف شده در سبا یکسان باشد.
دستگاه خراب شده است و مشتری باید تقاضای رمزیاب جدید بنماید.
بله خراب می شود و باید درخواست دستگاه رمزیاب جدید کنید.
یا مشتری رمز را اشتباه تایپ می کند، یا شعبه با شماره شناسنامه اشتباه رمز را تولید کرده است و یا رمز تولید شده مربوط به این شماره مشتری نمی باشد.
در این سامانه امکان نمایش و چاپ مانده و گردش حساب از چند ماه یا چند سال گذشته با تعداد تراکنش نامحدود به صورت فارسی یا انگلیسی وجود دارد. البته در نمایش تراکنش های اخیر به دلیل آنلاین نبودن برنامه ، با یک روز تاخیر صورتحساب نمایش داده می شود. به عبارتی تراکنش های روز جاری قابل رویت نمی باشد.
باید روی عبارت "رمز خود را فراموش کرده ام" کلیک شود و در صفحه ای که باز می شود اطلاعات خواسته شده را وارد گردد تا رمز جدیدی به ایمیل مشتری ارسال گردد. و یا به شعبه مراجعه شود تا شعبه یک نامه درخواست رمز خدمات اینترنتی تهیه و به واحد call center دورنگار نماید و پاسخ را از واحد مذکور دریافت کند.
باید به شعبه مراجعه شود تا شعبه یک نامه درخواست شناسه کاربری خدمات اینترنتی تهیه و به واحدcall center دورنگار نماید و پاسخ را از واحد مذکور دریافت کند.
زیرا هنوز حساب خود را اضافه یا فعال نکرده اند و یا اشتباهی حسابهای موجود را حذف نموده اند.
زیرا هنوز حسابی که حقوق ماهیانه به آن واریز می شود را در سیستم تعریف یا فعال نکرده اند. بعد از اینکه این حساب فعال شد و سیستم به روز گردید، فیش حقوقی قابل رویت خواهد بود.
به یکی از دلایل ذیل این پیغام مشاهده می شود :  یا عدد صفر قبل از شماره حساب را درج نکرده است.  یا شماره حساب را اشتباه تایپ کرده است.  یا به جای صفحه عملیات متمرکز اشتباهی در صفحه عملیات غیرمتمرکز دارد حساب را ثبت می کند.
همانند تعریف و فعال سازی حساب متمرکز، مشتری ابتدا از شعبه رمزفعال سازی حساب تسهیلات خود را دریافت کرده و سپس در سامانه مذکور آن را ثبت کرده و فعال سازی را انجام می دهد.
علت این است که شعبه اشتباهی شماره موبایل این فرد را برای حساب شخص دیگری ثبت کرده است. راه حل این است که مشتری به شعبه مراجعه کند و شعبه درخدمات اینترنتی سایت از منوی گزارش های مدیریتی، با شماره موبایل جستجو کرده و شماره حساب را به دست آورد و سپس در محیط سیبا این اطلاعات حذف شود.
مشتری باید به شعبه مراجعه و فرم درخواست ساپتا را تکمیل کند. 48 ساعت پس از انجام عملیات شعبه، ساپتا فعال می شود.
مشتری باید به شعبه مربوطه مراجعه کند. اگر شعبه درخواست ساپتا را فعال کرده بود، باید یکبار ساپتا را غیرفعال کند و دوباره بعد از 48 ساعت در محیط سیبا فعالش کند. اگر شعبه هنوز فعالش نکرده که باید جهت فعال سازی اقدام نماید.
 انتقال وجه از حساب ترجیحی دارنده کارت (مشتری) به حساب پذیرنده کارت (فروشنده)  گرفتن موجودی حساب  پرداخت قبوض خدماتی  دریافت شارژ کلیه خدمات کارت خوان بدون هزینه است.
اگر کارت و کارتخوان هر دو ملی باشند، از شعبه نصب کننده دستگاه. اگر کارت، ملی باشد و کارتخوان سایر، از بانک پشتیبانی کننده دستگاه شماره ملی کارت را بدست آورده و از طریق یکی از شعب ملی پیگیر می شود. و اگر کارت سایر و دستگاه ملی باشد، ازطریق مرکز شتاب (33924617) شماره کارت را اخذ و از بانک صادر کننده کارت پیگیری کنند.
مشتری باید تا 72 ساعت صبر کند تا سند اصلاحی صادر و وجه به حساب برگردد. در غیر اینصورت با در دست داشتن صورتحساب و رسید ناموفق دستگاه کارتخوان به شعبه مراجعه می کند. اگر کارت و pos بانک ملی بود، به شعبه ای که pos برای آن میباشد. یا با شماره 42739000 تماس بگیرند.اگر کارت، ملی و دستگاه سایر بود بانک نصب کننده کارتخوان یا با شماره 29911-021 تماس بگیرند. اگر کارت، سایر بانکها و pos ملی، ابتدا به فروشگاه مراجعه کنند. همچنین در صورت عدم حصول نتیجه، از شعبه نصب کننده دستگاه پیگیری کرده یا با شماره های 42739000و یا 29911- 021تماس بگیرد.
مشتری می تواند از خودپرداز پرینت سه شارژ آخر را بگیرد. اگر در این رسید نیز شارژ خریداری شده اعلام نشده بود، باید با تلفن 83386-021 تماس بگیرد.
با وارد نمودن شماره حساب و رمز حساب:  دریافت موجودی حساب در لحظه  اطلاع از سه گردش آخرحساب  دریافت صورت حساب از طریق نمابر  تغییر رمز حساب  اطلاع از آخرین وضعیت چک مورد نظر با وارد نمودن شماره کارت و رمز دوم کارت:  دریافت موجودی حساب در لحظه  اطلاع از سه گردش آخر حساب  دریافت صورت حساب از طریق نمابر  اعلام مفقودی کارت  اعلام رمز حساب  پرداخت قبوض خدماتی
با وارد نمودن شماره کارت، رمز دوم ، شناسه قبض و شناسه پرداخت در منوی پرداخت قبض تلفنبانک می توان قبض پرداخت کرد.
1) با مراجعه به شعبه که شعبه از طریق گزینهTeller 430 سیستم تحویلداری این رمز را به دست می آورد. 2) از طریق تلفنبانک و درج شماره کارت و رمز دوم و انتخاب دگمه 6. 3) از طریق نرم افزار همراه بانک و ورود به بخش دریافت رمز حساب با اعلام شماره کارت و رمز دوم .
رمز دوم ملی کارت را از طریق منوی عملیات رمز دستگاههای خودپرداز بانک ملی می توان اختصاص داد.
قبوضی که دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت باشند، را از طریق منوی پرداخت قبوض تلفنبانک پرداخت کرد.
در طول 24 ساعت شبانه روز با ورود به منوی تلفنبانک و اعلام شماره کارت، رمز دوم و فشردن کلید شماره 5 (اعلام مفقودی کارت) کارت مسدود می شود.
سایت بانک ملی← منوی خدمات الکترونیکی ← سامانه خدمات اینترنتی صورتحساب ← کلیک بر روی عبارت ثبت نام در سامانه یا فرم کاربر جدید ← تکمیل فرم با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن حساب ← تعریف یک شناسه کاربری و رمز عبور در انتهای فرم با رعایت شرایط مندرج در فرم ← دگمه تایید کلیک شود ← پس از تایید، یک پیام مبنی بر پذیرش عضویت دریافت می شود که با رویت آن، مشتری می تواند دوباره وارد صفحه ورود به سامانه شده ، شناسه کاربری و رمز عبوری که در فرم ثبت نام تعریف کرده است را تایپ و وارد سامانه شود.
پس از ورود به سامانه خدمات اینترنتی صورت حساب، در لیست خدمات بر روی دگمه دریافت صورتحساب کلیک کرده تا صفحه صورتحساب باز شود. سپس بر روی دگمه "عملیات حساب و تسهیلات متمرکز" کلیک کرده ، در صفحه عملیات و تسهیلات متمرکز دگمه "اضافه کردن حساب یا تسهیلات" کلیک می شود، در صفحه باز شده شماره حساب سیبایی مورد نظر را تایپ کرده و روی عبارت "مشاهده حسابها و تسهیلات مرتبط" کلیک شود. جدولی از اطلاعات شماره حساب یا حسابهای سیبا که مشتری نزد بانک ملی دارد و دارای شماره مشتری یکسان می باشند، نمایش داده می شود. سپس بر روی دگمه "اضافه کردن حساب و تسهیلات" کلیک می شود که در صفحه عملیات حساب و تسهیلات متمرکز شماره حساب یا حسابهایی که ثبت شده اند، نمایش داده می شوند. در این مرحله بر روی دگمه انتخاب تیک زده و کلید زرد رنگ کنار شماره حساب کلیک می شود. صفحه فعال کردن حساب متمرکز که باز می شود، بر روی عبارت فعال نمودن کلیک می شود تا صفحه ورود کد رمز باز گردد. داخل کادر رمز کد فعال سازی 6 کاراکتری که قبلاً از شعبه دریافت شده وارد شده و دگمه فعال کردن حساب کلیک شود. وقتی سیستم پیغام "حساب شما فعال شد" را نشان داد، مشتری می تواند جهت مشاهده صورتحساب خود اقدام نماید.
مشتری می تواند باcall center تماس بگیرد و شماره پایانه فروش(یک عدد 8 رقمی که با 37 شروع می شود) را به کارشناس اعلام نماید. کارشناس با جستحو در سیستم خود تنها مجاز است نام فروشگاه یا شعبه مربوطه یا آدرس آن را به مشتری اعلام کند، اما اجازه اعلام شماره حساب مشتری را ندارد.
خیر- درحال حاضرPos ملی دارای گزینه های خرید کالا، مانده حساب، خرید شارژ و پرداخت قبض می باشد.
خیر - با اجرای طرح شاپرک با تاخیر و هر چند ساعت یکبار در زمانهای خاصی مانند پایا وجه به حساب فروشنده واریز می شود. درصورت وجود مغایرت در پرداختها با تلفن 42739000 باید تماس گرفت.
شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است و شامل خدمات زیر می باشد: 1) انتقال آفلاین تراکنش های بانکی - 2)کاهش مغایرت ها - 3) جلوگیری از گردش کاذب پول- 4) سیستم واحد انتقال تراکنش ها بین تمام بانکها
درخدمات اینترنتی صورتحساب می توان روی هر تراکنش در ستون شرح روی عبارت ریز تراکنش پذیرنده کلیک کرد که تمام تراکنش های مربوط به آن نمایش داده می شود.
سیکل های گردش مالی شاپرک در سامانه پایا شماره سیکل شرح شروع عملیات شاپرک و پاشا شروع واریز به حساب پذیرندگان 1 تراکنش های انجام شده از ساعت 18 عصر روز قبل تا 4 صبح 04:00 07:00 2 تراکنش های انجام شده از ساعت 4 صبح تا 8 صبح 08:00 10:15 3 تراکنش های انجام شده از ساعت 8 صبح تا 10 صبح 10:00 12:15 4 تراکنش های انجام شده از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر 12:00 14:15 5 تراکنش های انجام شده از ساعت 12 ظهر تا 14 بعد از ظهر 14:00 16:30 6 تراکنش های انجام شده از ساعت 14 بعد از ظهر تا 16:30 عصر 16:30 19:00 7 تراکنش های انجام شده از ساعت 16:30 عصر تا ساعت 18 عصر 18:00 21:00

تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بانک ملّی ایران محفوظ می باشد.
Bank Melli Iran - Copyright © 2020 rss mail